ADAB MEMBERI

Assalamualaikum...  
 
Hari ni aku nak citer sket lah pasal ADAB MEMBERI... Peringatan ini untuk aku sendiri jugak.

Memberi tak salah.. Sedekah tak salah... Amat dituntut dalam Islam..
Tapi yang salah tu, tak tahu ADAB..

Kau nak sedekah kat orang, untuk kegunaan org, untuk orang rasa selesa dan suka, lagi2 bila orang tu betul2 memerlukan.
Bila orang hargai pemberian kau, mendoakan kemudahan rezeki untuk kau, mendoakan kesejahteraan untuk kau tanpa kau ketahui, pahalanya berganda ganda .

TAPI....

Tanya hati kau balik, kau MEMBERI, kau BERSEDEKAH, NIAT nya untuk apa dan untuk siapa?
Kalau kau MEMBERI dgn niat IKHLAS bersedekah untuk pahala MAK AYAH kau, itu juga yang kau akan dapat.

TAPI...
Kalau MEMBERI hanya sekadar untuk mengurangkan ruangan sempit rumah kau, sampai kau tak kisah pasal ADAB MEMBERI, kau cuma akan dapat MAKIAN percuma.
Ikhlas ke tidak niat kau, HANYA ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI...

Kita nak memberi jangan sampai menyusahkan si penerima..
Kita nak memberi jangan sampai si penerima menjadi tidak bersyukur..
Kita nak memberi jangan sampai si penerima merasa terhina...

Beri lah dengan SEIKHLAS HATI...
Sedekah lah dengan NIAT YANG BAIK...



Macam aku sendiri, memang banyak pakaian2 kat umah ni yang dah tak guna. Nak bagi pada orang, aku rasa mcm tak sampai hati. Sebab banyak yg buruk dari yang elok. Jadi, aku padamkan niat nak SEDEKAH, jadikan baju2 lama sebagai kain buruk.

Kalau pakaian yang betul2 masih elok dan baru 1,2 kali pakai, aku akan asingkan. 
Kemudian, tanya dulu pada kawan2 yang NAK TENGOK. 
Kalau BERMINAT, ambil lah..
Kalau TAK NAK, tak perlu ambil dan bagi balik pada aku. 

Selebihnya, aku akan masukkan dalam plastik hitam, buat nota lekat pada plastik dan letak di TEPI TONG SAMPAH rumah. 
Atau aku akan pegi ke tempat pembuangan sampah yang ada tong besar tu, aku akan letak plastik sampah tu elok2, cari tempat yang tak kena hujan. Dan sambil berdoa dalam hati semoga ada orang yang betul2 memerlukan datang ambil baju2 ni.

Apa nota yang aku tulis?

"Ini baju... ini seluar.. masih elok. masih boleh digunakan. Ambil lah jika memerlukan"

Macam tu juga dengan botol2 kaca, aku akan kumpul dirumah banyak2. Sampai masa aku akan letak satu tempat, dan bawak ke tempat pembuangan sampah atau letak jer tepi tong sampah rumah (jgn campur dgn sampah2 lain) dan berdoa dalam hati, "semoga ada yang datang ambil botol2 ni dan jual". Sekurang-kuranngnya ada rezeki dia bawak balik untuk anak2 isteri dia dirumah... 



Itu lah namanya ADAB MEMBERI...






Comments

Popular Posts