::BLOGGER DAH ADA FAVICON... KAN SENANG!::

Ade yg tak tahu ape tu favicon??

Favicon tu singkatan kepada FAVOURITE ICON.. hehehhe.. 
Tah tak tahu betul ke tak! Aku memandai jer...

Dulu kaedah nak letak favicon ni amatlah merumitkan.. Aku penah buat, dan dah hampir-hampir aku nak campak pc buruks ni! MERENYAH dan MENYUSAH! Terus MENYAMPAH!!!!

Tapi sekarang tidak lagi setelah blogger dot com ni dah menaiktarafkan sistem beliau.. cewwahhH!! Memandai jer kan.. ahakss!!

Ok OK.. ade yang perasan tak ape yang kluar pada logo "B" kat atas tu??

Yesszzzz....
Gambar mak yang meletop letop tu kannn!!!

Nak buat tak susah.. dah senang dah skang... Cuma perlu edit gambar jer...
Edit gambar yg korang nak jadikan favicon tu kepada betul2 saiz 4 segi! Kalo tak bersegi, kang dia blogspot takmo terima....

Ikut cara aku, senang jer.. aku edit guna photoscape.. tak payah ptohoshop bagai....
Bukak photoscape - p kat EDITOR - pilih pic yang nak jadikan favicon
Klik RESIZE - kluar window kecik tu, UNTICK pada "PRESEVE ASPECT RATIO"

Pastu letak amount besar mana yg korang nak.. jgn la besar sangat.. jgn kecik sgt..
dalam 200 x 200 pon dah ok... 
Kalau rasa gambar korang nak pakai tu mcm terpenyet, adjust dulu crop ker haper ke sebelum letak saiz...

Dah siap edit gambar, pegi kat 
DASHBOARD - DESIGN - PAGE ELEMENTS

ade FAVICON kat atas tepi belah kiri tu kan??
Klik EDIT
UPLOAD gambar korang....

Then gambar u ols akan kluar mcm ni.....


Kalau tak kluar tu jgn susah hati... Maybe lambat sket...
Tapi tak salah kalau mencuba... KAN???

PEACE!!!!




Comments

Popular Posts