::DAH TAIP PANJANG-PANJANG, TAJUK TATAU NAK LETAK APE::

Aku ni kalo dah start tak update blog, pastu nak mula balik menaip, memang malas tahap cipan gunung laa... Hadooo!! terbiar jer blog aku... Masuk keje semalam, aku asek lah dok bw jerr.. tapi tak meninggalkan jejak rusa pon kat umah korang2.. haha! Aci dok?

Last week aku balik kampung halaman nan terchentaaa...
Yo laa.. mau kenduri kendara ni, kena lah balik sokmo.. nak tolong Abah ngan Makmuk kat umah tu.. Sian lah dorang, dah la tinggal berdua jer kat umah tu.. Hari-hari lah dok bertekak jer keje deme.. haihh...
Yang Abah aku pon, nasib lah jenis yang diam jerr.. Ikuttttt jer lah!! turuttttt jer lahh! ape yang mak aku bebelkan.. Kadang kalo dah tak tahan, abah aku menjawab jugak.. Tapi slow jer la intonasi nyer.. heheh! cute kan?
Aku dok kat umah tu, sabtu, ahad, isnin, selasa.. hah! 4 hari.. jenuh dok tadah telinga dengar mak aku punya pot pet pot pet... Aku marah anak2 aku, tapi aku balik yang kena marah! haih! tak paham betui laaa! Tapi aku syok... lama aku tak dapat leteran dan bebelan sebegitu.. Dulu masa lepas SPM, memang keje aku dok umah goyang (.)(.) jer lah sementara nak tunggu result... Bangun lambat kena bebel, tak kemas umah kena bebel, tak basuh pinggan kena bebel.. Tapi kalo belah sana takde lah cakap 'bebel'... sana, 'berletiaq'!!
Masa nak tunggu SPM dulu kan, aku penah tolong Mak Abah aku kat kebun getah tau!! Hah.. jgn tak caya!! Yer lah.. aku ni anak org semekin.. nak duit, kena lah buat sume tu... Tapi aku idok la pi menoreh segala tu.. Aku tak reti! Kalo buat jugak kang, mau lunyai pokok getah tu aku kejekan.. Aku cuma tolong amik susu getah jer. Mak Abah aku jual getah cair. Dulu-dulu harga getah biasa-biasa jer.. Takde lah semahal sekarang.. Ade gambar aku pakai baju menoreh.. masa tu atas motor, baru nak p kebun kutip susu getah. tah sape tah yang snap tah.. hehe!
Masa balik kampung last week, ade la mak aku ajak aku temankan dia kat kebun getah tu. Mak aku takut sorang2 nak kutip susu getah.. Sebab abah aku takde, ade keje lain.. Aku pon ikutlah. bawak lah 2 beradik tu pegi kebun naik motor.. Menjakun Ya Allah! anak2 aku ni.. siap buat ayat suspen tak tahan tu.. "ibu.. kita nak pegi mana ni ibu?? kita masuk hutan ke ibu.. nanti sesat mcm mana kita nak balik rumah opah ibu..??"
Hahahhahah!! gelak tergolek-golek aku! Tu laaa... anak2 zaman sekarang... Aku pon citer lah, ini kebun getah, tempat Wan dan Opah keje... Pastu aku tunjuk opah dorang tengah kutip susu getah.. Tah kenapa tiba-tiba hati aku rasa sayu bila tengok dari jauh Mak aku tengah terbongkok2 kutip susu getah. Aku nak tolong, tapi tak harap pulak aku nak tinggal bebudak berdua tu. Dah la dengan nyamuk banyak.. Sambil-sambil dok layan anak² aku tanya itu ini.. Aku tengok2 jugak Mak aku. Agak dah dekat dengan kami, aku pon berjalan kat Mak aku, tolong amik baldi yang penuh dengan susu getah, bawak pegi isi dalam tong. Mak aku tak bagi la aku tolong, sebab kesiankan anak2 aku dok berperang dengan nyamuk. Mak aku suruh jer aku bawak balik anak2... Sebab hari tu kebetulan mak aku memang tak menoreh banyak pon, lagipon Abah takde. Mak tak larat nak potong banyak2... Kesian kat Mak... :((

Ishh.. Ishhh.. aku ni memang la tak boleh sebut pasal Mak Abah ke, ape ke, kalo drama kat tv pon, sentuh jer bab2 mak bapak, memang senang beno la air mata aku ni nak meleleh... Sungguh ratu air mata!!

Ehhh.. tapi kan.. balik aritu, memang kepuasan la memakan durian... Kat kampung durian menjadi lah pulak kali ni, memang syorgaaa laaa i tell yuuuu!!! Sampai² jer, park keta, terus abah aku jamu durian.. Sume nyer gara-gara Abah aku teringat kat anak bujang aku yang sangat gemor dengan durian...


 Anak dara aku sorang ni, yo yo jer lebih.. Padahal bukan nyer makan sangat pon.. Seulas tu pon berjam-jam nak abiskan... Tapi jangan si Muhammad tu, memang berulas-ulas dia makan. Pandai pulak tu yang mana sedap, yg man atak sedap.



Sensorang dia hadap durian....
Opah nyer risau cucu dia kepanasan...
Ajer nyer yer....
Malam tadi demam si jantan tu.. Balik haritu dah batuk2 dah.. Gaya batuk nyer pon dah macam orang nak penat.. Semalam lepas balik keje, bawak la pegi klinik, doktor check dada dia memang ketat sket, pastu ade demam jugak sikit. Doktor bagi ubat batuk, kahak, selsema dan ubat penat. Kalo dah family memang ade keturunan asma ni, memang ler kan.. mudah jer nak mendapat..
Tapi hari ni Muhammad dah boleh pegi sekolah mcm biasa.. dah ok dah dia...

Ek.. eh... Hah kan! tgk! kalo dah start menaip, memang panjang lebar laaa...
Hahah!! Nasib lah kamu orang yg membaca nyer....
OK dah! dah!!
Bubyeeee!




Comments

Anonymous said…
nak sikit durian tu..kat kampung aku takde musim lagi..huhu
ceklala said…
@makdara TERdiva:
Mari ler kampung temannnn...
adha said…
bestnyaaaaa makan doyan....


** ada kebun getah eh.. aku kan da masuk kolej baru jumpa pokok getah.. sebb kampung aku tak de getah. tp kelapa.. skrg ni penuh kelapa sawit jek

Popular Posts