::REBEL VERSI LEPAS DEMAM::

Saya sudah sehat dari demam...
Yerr...
Demam dah lega, cuma kepala masih sakit sikit2, pastu mulut rasa pahit..
Tapi, muka tetap menampilkan wajah yang sihat...
Itu lah saya... TAK SUKA SAKIT!!!
Tak suka kalo sakit2 yang membuatkan saya membaring dan terlentang tanpa buat apa2...
Tak suke! Tak suke!
Jadi, kalo tak suke ape saya buat??
  MAKAN UBAT CUKUP TIME!!
dan paling penting...
JANGAN MANJAKAN BADAN!!!

Rasa badan dah segar sket, aku mesti akan bangun dan buat apa-apa yang terdaya..
Kalo tak, takde lah masa aku bersalinkan anak yang sulung, baru seminggu dalam pantang aku dah capai penyapu kauu nak sapu rumah!! Har har har! Mengamuk la Mak Mok kat umahhh!!
"Haihhhhh!!! Haihhh!!! Hang jangan dok buat pasaiiiii!! baru seminggu dah nak pegang penyapu!!! Letak balik penyapu tu!!"
erkk.. erkk.. aku terkebil-kebil..
Hah lerr.. Bersalin normal ni, seminggu dah rasa badan sedap dah.. Pakai bengkung, lagi lah rasa mcm org tak bersalin jer.. Tu yang terus pegang penyapu tu.. heheh.. Masa tu hakak keliruuuu.. tak tahu menahu banyak perkara tentang pantang2 ni...

Eh, kat mana aku mengarut tadi?
hah... badan dah sihat.. dah baik demam kan? 
Tadi aku dah masuk keje.. tetibe lak keje membanyak (tiba-tiba).. Tu yg sampai tak sempat nak update.. dah type dah sikit.. ade student panggil.. tinggal kejap.. pastu dah ralit2 kat fb, terlupa dah ape nak type, last2 aku save draft.. Ini edit balik... hanak-hanak dah tido kan.. overtime lah kejap.. heheh..
Balik keje tadi, aku saja membizi kan diri membuat kilang peluh aku dapat aktif kembali.. Sapu-sapu daun pokok rambutan (jantans) yang tak penah berbuah tu.. Asek daun nyer jer lahh aku dok sapu.. Buah nyer tak penah hadooo!! Dah berapa keturunan dah aku dok kat sini, hatta seputik kelat buah rambutan pon aku tak penah rasa.. Asal berbunga jer, kumbang rogol.. asal berbunga jer, kumbang rogol.. Ater.. maner tak abis madu, daun dibuang??? Nak ditebang, rasa mcm rugi plak, sebab kalo tebang pokok rambutan ni, petang2 umah aku memang panas dipanah mentari petang ler. Ada pokok rambutan yang tak bape nak tinggi ni, kurang2 takde lah panas sangat umah aku..
Ni ade satu lagi pokok yang bakal mengalami masalah yang sama. Pokok jambu bola... Penah dengar?? Tah mana datang nyer pon tatau. Tahu tahu jer dah tumbuh pokok jambu bola ni.. Tapi tumbuh elok jer lah luar pagar umah aku. Segar pulak tu.. Dah tinggi dah.. Tapi belum berbuah. Kata mak jiran sebelah umah aku ni, pokok jambu ni muda lagi. Tu yang belum berbuah. Ohh.. ok takpe. Ku tunggu jambu mu wahai pokok jambu bola! Tapi daun mu telah dijadikan istana daun oleh kerengga-kerengga. Bagaimana kau nak berbuah?? Ahh.. lantak lah kau situ...
Dah sapu-sapu daun tu, ku bakarkan pulak.. tapi rumput keliling umah aku dah rupe lalang dah hah! Punya lah tinggi nyer dia... Uncle india yang selalu datang potong rumput kat umah ni pon, time aku nak dia tak datang pulak. Time aku takde duit, time tu lah dia datang. Ni lah masalah nyer kalo rumah semi D.. ade tanah pon susah.. takde tanah pon susah... Aiyakkk!! Ape aku merepek merabannnn!!!

Oh.. Aku meraban setelah melepas geram didada...
Kenapa yer aku geram??
Takde motif pon sebenarnya. Geram kat bebudak berdua ni jer lah. Masing-masing punya perangai, haduihhh.. boleh bikin high temper jer hari-hari. Baju sekolah, boleh plak dilenyek nyer plestesin!! Udah satu hal aku nak membasuh.. tonyoh2 pon memang tak hilang dah tadi.. walaupun ku rendam sehari semalam, sohih memang tak hilang! Geram tak geram??
kalo kat lengan baju tu usah ditanya laa.. tiap-tiap hari mencomot-comot! Ape korang dok tolong cikgu tonyoh lantai kat sekolah tu ke?? Letih aku dgn bebudak ni. Tapi bila aku demam, memang dorang risau. Asek jer lah dok tanya2 aku, "ibu demam lagi??" "Ibu shaket pale lagi??" Si kakak pon tolong lah picit-picit kepala.. aduyaiii.. memang tersentuh sangat tau! 
Tadi, lepas maghrib bawak dorang berdua pegi pasar malam. Sebelum turun pasar malam tu, aku dah warning siap2.. jangan minta macam-macam! jgn mintak mainan! heheh.. Saje jer gempak sebenarnya.. tapi menjadi lah jugak. Sebab lalu kat depan orang jual mainan, sampai terteleng-teleng kepala budak berdua ni tengok mainan. Si kakak siap buat isyarat kat adik dia goyang2 tangan "tak boleh! ibu tak bagi!" hehhe.. kesian! Lalu kat tempat orang jual kasut, aku singgah cakap nak belikan selipar ben10 kat adik. Dan dan cakap 'NAK' si bujang aku tu.. Alahhh.. Golongan-golong picisan mcm we ol we ol ni, hanya mampu beli selipar tahap pasar malam jer.. 5 hengget sepasang. Pakai sampai lunyai. Baru beli yang lain... kan? kan?
Pastu kakak mintak nak beli aiskrim.. ronda-ronda kejap, beli ayam goreng, beli mee kuah ketam utk kakak, kuetiaw sup utk adik, buah-buah then balik..

Sampai umah, aku siapkan budak-budak ni makan. dorang makan sambil tgk karton. Aku layan dapur laa! Basuh pinggan, basuh ayam yang beli minggu lepas. Beli-beli terus masuk peti. Tak basuh kau! hahaha! Eh.. nak petua tak nak bagi ayam bau hanyir? Basuh la dengan tepung gandum. Itu petua dari mak aku. 
Kalo kat dapur kan, kalau nak buat keje dgn tip top, aku kena buat dalam keadaan rasa geram. emm! emmm! Gerammm!! Betul!! Lepas basuh pinggan, aku mop lantai dapo, mop lantai depan, Lap dapo.. haishh! segala macam lah! Bila ada rasa geram, memang keja aku tip top tau! Tu yang syok tu... Tapi itu aku laa.. orang lain aku tatau! hehehe.. Aku geram pasal ape lagi eh?? Hahahah! macam-macam laa.. ade laa.. mane leh citer kat korang!!
*___*
Selalu mcm tu lahh.. Tapi bila baru baik demam ni, aku buat keje geram-geram mcm tu, memang kepala berat sebelah lah.. SAKITT!!
Tapi sekarang  tidak lagiiiiiiiii!!!!
Okeh! jom tidooooooooo!!!





Comments

Popular Posts