::RAYA OWH RAYA (4)::

HARI RAYA KE 3...
Ari utk aku pulang ke pangkuan keluarga mertua di Ipoh...
Tapi hari raya ketiga tu mak n kami sume adik beradik pakat² masak utk makan tengah hari..
Sume adik beradik ada bahagian masing²...
Para ibu dan dara di dapur.. para bapa, mengasuh anak²... hehehhehe...
Bonda kami, hanya duduk dan dinaikkan taraf sebagai ketua chef, pemotong sayuran dan bahan juga sebagai tukang rasa kpd masakan kami...
Jom tengok ape yang kami masak.. dan ape yang aku masak.. nyehhh...


*bonda yang ditelah dinaikkan pangkat sbg Ketua Chef*
hanya duduk dan bagi arahan... YES BOSS!!


*ini ikan bakar hasil bakaran dari para lelaki bujangan*
Air asam tu tetap hasil dari tangan bonda laahhh.. nanti kalo tangan org lain yang buat, dah tak sodappp!!!

*Ikan Merah Masak Asam Pedas Johor - Hasil masakan Kak Long*

*Kerang Rebus - Hasil Masakan Abah*

*Sotong Masak Kunyit - Hasil Masakan Kak Ina*

Aku? Masak menu ape??
jeng...jeng...jeng...

*Kuah Masak Lemak & Ikan Kerisi goreng*
hehehhehehe...
(ayat org tak puas ati.."ikan goreng pon nak amik gamba ke??" "ku punya sukaaa lah!!")

Dah abis masak ape sume, maka terhidang lah sume menu² itu.. Para lelaki memulakan majlis makan... Lepas tu baru lah diikuti dengan para ibu...
Syok nyerrrr lahh.... Aku bab makan ni memang tak hengat...


Mak aku memang suke tgk anakcucu dia berkumpul semua mcm ni... Abah aku siap p kebun tgk kot² ade durian gugur nak bagi anakcucu dia merasa makan durian...



Lepas jer abis makan, aku pon bersiap-siap nak balik ke Ipoh...
Jalan highway menghala balik ke Ipoh, adalah agak sesak petang tu...
Tapi aku hentam tido² miawww dalam keta sebab kekenyangan...
Sampai Ipoh, kami singgah di rumah keluarga angkat hubby aku dulu.. beraya di sana kejap, pastu baru balik ke rumah sebenar di Sungai Rokam...
Kat Sungai Rokam dah agak sunyi, sebab ramai tak balik dan ramai yang dah balik ke rumah masing².. Tapi elok jugak, ade lah jugak tempat kami nak tido nanti.. kalo tidak, tatau mana nak sumbat anak beranak aku ni.. Rumah tu nama jer besar, tapi tempat tido terhad... hehhehehe...
Malam tu, kami ke rumah bapak sedara hubby, dia buat ala ala open house utk adik beradik jer... Makan ala-ala ipoh chinese food gituuu.. GAMBAR??
hehehheh.... Maaf... sudah keterlupaan... sebab sedap dan sebok belajar cara nak makan... maklumlah.. tak pernah kan...
OK.. raya ketiga abis disituuuu...
|
|
|

Comments

norhaizan said…
hye cik lala..mcm penah nmpak la,tp kat mn yer..ke dlm tv??..u penah tak berada di sekitar utara?kedah or penang?

Popular Posts