::BATUK::



masuk ari ni dh 4 ari aku batuk kaw kaw punyer!
sakit segala bentuk badan aku!
ghupe nyer.. kalo kita batuk terlampau.. kita akan sakit pinggang eh??
huhuuhuhuu!!! siksa wooo sakit nyerr!!

Batuk adalah runtunan pengecutan rongga toraks yang berlaku secara tiba-tiba dan biasanya berulang. Ia menyebabkan udara dikeluarkan dari paru-paru dengan kuat dan menyebabkan bunyi yang tersendiri. Batuk merupakan refleks biasa yang bertujuan untuk melindungi dan membersihkan lubang nafas. Membatuk membersihkan bahan material rengsa (contohnya merokok atau habuk) dan kelebihan rembasan (sputum atau kahak) dari kerongkong kita, lubang nafas (saluran pernafasan) dan paru-paru.

Jenis batuk
Batuk kering
Batuk kering tidak menghasilkan kahak, biasanya dengan tekak gatal. Dada anda tidak merasa atau bunyi sesak.

Batuk basah
Batuk basah menghasilkan kahak, dada anda ketat atau berdetar-detar dan anda merasa sesak (saluran nafas dihadang dengan rembesan) dan tidak dapat bernafas. Ia batuk berguna, menolong untuk membersihkan rembasan lubang nafas. Warna dan bau kahak yang dibatukkan keluar dapat menjadi bukti penting pada sebab batuknya.

Batuk mungkin hanya satu-satunya gejala anda. Perhatikan pada tanda-tanda kesakitan atau ketidakselesaan lain - seperti alergi, rasa sakit, berdehit.

Dengan kemudahan untuk menggambarkan batuk anda akan menolong seorang doktor atau ahli farmasi untuk memilih rawatan yang terbaik untuk anda. (sumber info= http://ms.wikipedia.org/wiki/Batuk )


**dan aku adalah dilanda virus batuk kering**

tulunnn!!
tulunnn!!!
khohkk! khohkk!! khohkkk!!
hadehhhh!!

Comments

Popular Posts