::CITER PUASA YANG BIASA-BIASA JER::

Hari kedua puasa...
Tapi aku takde citer lagi nak gebang kat sini...
Tapi cite byk2 bulan posa ni makhruh kan??
hehehhee...

Hari ni, hari kedua anak gegirl aku tu berpuasa..Tatau la boleh bertahan sampai pukul bapa...
Semalam, tak menahan tgk adik teguk air sirap.. teguk air sejuk...
Adik up lagi mintak nasi...
3,4 kali makcik tu dok bukak peti ais.. 

"Kakak dahaga la ibu... Boleh tak kakak minum air sejuk ni bu? Pastu kakak puasa la balik..."

Bukak lah kakak oi.. kesian pulak ibu tgk kamu.. dah la kerempeng...
Aku pon mangkit la goreng telur sebijik lagi bagi dia mkn nasi.. hurmm.. kenyang.. terlentang tido...

Si Muhammad Shah Darwish tu pulak.. hari ni baru pertama kali nak berpuasa...
Sebab malam tadi dok tgk dalam berita, depa interview budak2 skolah yang berpuasa... Aku pon kasik cucuk la sikit kat si jantan tu... 
"Hah.. tgk tu dik.. dia umur 5 tahun la.. mcm adik.. dia puasa tu.. bagus betul dia..."

pastu si kakak pulak menyampuk...

"... nanti mesti dia dapat duit raya kan ibu?"

Esok adik puasa tau???
Senyap jer dia.. dok melukis katon ape tah.. kepala besar, badan kecik.. rambut tocang...

Sebelum tido, dia suruh ibu ajar niat puasa... heee!! Alhamdulillah...
Pastu kakak cakap...
"Adik tipu ibuuu... kakak tahu adik reti baca niat posa.. Kakak dgr kat kelas adik, cikgu ajar baca doa tu..."

"Memang laaa!!! cikgu Nor ajar.. tapi Mamat lupaaa!!"

Pagi tadi, Alhamdulillah... pujuk-pujuk.. bangun jugak dia bersahur... Tapi dia takmo makan nasi.. nak akan kuetiau masa berbuka semalam.. Nasib baik lah aku dah panaskan balik... Makanlah kuetiau tu.. Kakak, nak makan ikan goreng dgn kicap jer... Ok! janji habis...
Lucky aku takmo bangun sahur dah.. sbb pukul 4 tu dia baru masuk tido.. dah makan roti katanya.. Hurmm.. gasak lah! Aku kalo dia takde, lagi senang menu bersahur aku.. janji ade sambal!!

Lepas makan, upah susu sorang sebotol full... aku suruh drg cepat abiskan susu, sebab dah pukul 5.30.. Then aku bentang toto depan tv, sambung tido kat depan, tak leh tido dlm bilik, kang terlajak... Tu pon, memang terlajak jugak.. sbb aku pon join sama tido! Hahaahaa!! 
Pukul 7 tersedar.. bangun kelam kelibut sembahyang subuh.. tgh baca doa pon aku blh tersengguk-sengguk! Gila teruk punya mengantuk! Pastu amik tuala, konon-konon nak mandi, alih-alih boleh plak landing skali lagi atas sofa.. hamik kau!! Pukul 8.15 baru sedar!!! Kah Kah Kah!

Hari ni nak berbuka ape plak ehh||





Comments

Popular Posts