::APDET STORY MORI WEKEN::

Untuk mengadakan entry yg setelah beberapa ari belog telah tersadai akibat kemalasan menghapdet melanda jiwa...
Entry kali ni nak tulis² jerr... boleh??
Tak nak letak gambar²... boleh??
Tapi nanti org tak caya plak citer aku... kan?
ermmm.. takpe lah.. org tak nak cayer nak wat cane... kan?

ini kesah weekend lepas lerr...
Aku balik kampung ari jumaat lepas keje...
Ade tujuan... ade urusan...
Balik bersama anak² mendrive my mewwah selama sejam utk sampai ke kampung halaman...
Aku skang rasa hepi sangat kalo nak balik kampung taw!
Sebab umah kat kampung dah besar dan cantik dan banyak tempat utk lepakking dan banyak angin masuk dan rumah dh jadi sejuk...
Sebelum ni pon, umh kat kampung tu sokmo lah sejuk...
Mandi kolah tgh ari pon, rasa macam mandi pagi sejuk nyer!

Jumaat, malam takde aktiviti special, melainkan update story mori from my mak...
Selain dari tu membelasah makanan² yang tak bape special tp sangat sedap sebab hasil dari 'air tangan mak'... Sungguh lahhh.. sape pon akan setuju dgn aku kalo ade mak yg sangat suka memasak bila time anak² dia balik kampung.... Walopon masakan itu hanyalah ikan pekasam goreng, tp ianya tetap sedap bila mana MAK yang gorengkan.. hehehhehehe...

Malam tu, adik² aku pon sampai dr KL.. Adik aku yg lelaki tu, bawak adik perempuan aku ke KL utk interview syarikat ape tah.. Pastu disusuli abang aku yg juga dr KL...
Anak² daku?? hurmmmm.. memang menderita mata lah aku kalo derang ni balik kampung.. Selagi lampu kat umh tu terang benderang, selagi ada walau seorang umat yg dok lalu lalang dlm umh, selagi tu lah derang tu tak reti nak tido... Ade jer lah aksi² yg boleh menaikkan tahap kederasan suara aku... Mana tak nyer.. kami ni adik beradik kalo balik, mana reti nak tido dalam bilik even bilik ada 4,5 bijik pon.. Nak jugak tido bersepah kat ruang tamu tu.. best tau!! Nak pulak, skang ni ruang tamu tu mmg dh luas... lagi lah seronok... Tapi hazab nyer, anak² aku ni bukan nyer reti nak tido kalo ade org yg tak tido... Sudah nyer, ibu dia yg tido dulu.. hehhehe.. tah biler budak2 tu tido pon aku dh tak sedar.... Tahu2 jer dua-dua dh melekat dicelah ketiak aku...

Pagi sabtu, aku terkebil-kebil sensorang dok godek bakul. BAKUL???
hurmmm.. bakul nak isi buah-buahan utk 'majlis' petang sabtu nanti... Dalam dok terkebil-kebil, aku godek jugaklah walopon barang hiasan tak cukup... aku membelasah jer janji adoooo!!
Pastu, ditengah ari tu, kami adik beradik pakat disuruh oleh mak dan abah kami pegi ke kenduri kawen umh jiran kampung sebelah. Nak tak nak.. kena lah jugak pegi sebab dirumah tiada makanan utk dimakan.. hehehhe.. aku nak masak??? WASSALLAMMMM!!!
Balik kenduri, aku sambung balik keja-keja menghias dan terhias... Dah siap ape sume, Puan Besar pon dh buat QC... maka nyer, terhasillah jugak bakul hiasan segera dari aku... hehehhe... Lebih kurang jam 3.30 petang, kami berrombongan Kak Wok ke IPOH... *Kak Wok panggilan manja mak aku*
Buat ape p Ipoh??
Hahh... itu tujuan aku balik ke kampung last week... Pegi ke Ipoh membawa rombongan merisik utk si bujang yg dh tak bujang kesayangan mak aku tu... Yang syok nyer... pegi merisik, macam nak pegi meminang... Adik beradik mak aku kan ramai.. sume nyer pakat nak ikut... Kakak aku dh satu family tunggu siap² kat Ipoh.. Dari kampung jer dh 3 buah keta... Pastu tambah 1 bijik keta kakak mak aku dari Ipoh. Mana tak ramai....

Memula sampai, aku cadang nyer nak duk kat luar jer lah.. malas nak masuk ke dalam menyesakkan diri. Nak pulak anak² aku ni yang hadoooo peel nyer... Tapi.... terjadi jugak kejadian yg tak diingini yang bikin aku panassss ati.... Malas lah aku nak citer kat sini... Buat malu kaum ibu jerr... memang tak penah dibuat org!!! Maluuu makkk taw kt umh org!! Itu lah peel anak² aku yg tak semengah tuuu... Bila dah lepas kena marah secara bisikan tapi penuh kegeraman, rasa kesian pulak kat dia... Aku rasa dia pon malu jugak.. sbb lps kena marah ngan aku, dia duduk mcm org kalah judi tu, then tundukkan kepala dia kat lutut... SO CUTE!! tp aku tetap rasa gerammm!! ermmm.. gerammmm!!! Dia nak nanges, tp aku jegilkan mata tak bagi dia nanges... pastu dok sebek² mulut tahan nanges... Korang tekalah diantara anak dara dan anak bujang aku sapa yg buat peel tak senonoh tu...

Alhamdulillah.. Akhir nyer selesai sudah majlis yg ringkas tapi penuh dgn suasana meriah kehavockan kami sekeluarga... 'keluarga baru' terimalah kami ni seadanya yerr.. family kami ni memang mcm ni... riuh rendah jer.. tak penah abis cerita nyer...

Balik dari 'majlis' itu, kami singgah umh kakak aku yg nombor 2 di Gunung rapat, Ipoh. Lepak², sembahyang maghrib ape sume, pastu gerak ke kedai makan tuk makan. Abang aku yg diraikan itu telah demam 'terkejut'. Kata makcik aku lah.. ghegegee.. tp ekceli Abang aku tu dh rasa demam since dia sampai dari KL lagi mlm jumaat tu... Malam tu mmg demam dia agak teruk. Adik lelaki aku bawak dia p klinik amik ubat demam dan malam aku yg kena drive keta abang aku balik ke kampung. Sebab abang aku dh tak larat sangat² nak drive. Aku ni dah ler ala-ala meraba sket kalo drive malam²... Tapi adik lelaki aku masih ada tuk aku folo dari belakang.

Malam tu, terjadi kesah... kami sekeluarga telah mengalami keracunan makanan!!! Huuaaaghhhh!!!! Memula aku igt, aku sorang jer yg dok ulang kluar masuk jambsss... Rupe nyer.. seluruh ahli keluarga!!! Kecuali.. abang aku n anak² aku... Hurmmm... Kami mula membuat spekulasi ape benda yg kami sekeluarga ni makan siang itu... Mak aku dok suspektol makanan yg kami makan kat ipoh malam tu. Tapi setelah diselidik, rupanya bukan.. sebab abah aku call kakak aku kat ipoh, tanya depa sakit perut ke tidak.. ternyata TIDAK!! huuhuuuhuu!! Akhirnya, jawapan nyer dapat.. makan lauk kenduri.. tp memang aku agree!! sebab lauk ayam yg aku makan masa kenduri tu, memang ada lain sikit dia punya rasa... perghhhhh... memang aku menderita la ari tu... dok ulang jambss tah bape puluh kali pon tah... HAZABB!!!

Sudah nyer, aku meminta E.L pada ari isnin dan dihari yg sama jugak, pengasuh tiada so, aku bermalasan sehari lagi di kampung...

arrgghhhhh!! pjg nyer entryyyyy aku niiiii!!!!!
Tahaper betul!!!!!

Comments

ONE ZABA said…
tu la...masa makan tak hengat langsung. main belasah je.

Popular Posts