::AKU RASA GUMBIRA!!!::

Rasa gumbira yang tak tertahan-tahan... tak sabar-sabar aku nak share² dgn korang!!!
Tapi sebelum tu aku nak tanya korang, dkt blogspot, korang pakai post editor yang baru atau yang lama?? Kalo yang lama, pegi jauh².. heheheh.. kalo pakai yang baru, mai dekat² sket... Aku bukan terror mana pon pasal blog ni siap nak buat tutorial bagai.. cuma nak sharing² dgn kengkawan.. Kalo sesape yang masih pakai post editor blogspot yang lama, korang still boleh tukar, takde masalah pon.. takkan jejaskan korang punya tamplate.
Just pegi kat SETTING - BASIC - then scroll ke bawah, sampai jumpa GLOBAL SETTINGS mcm ni...
 dekat SELECT POST EDITOR tu korang kena tick kat UPDATED EDITOR... Then patah balik pegi kat posting, post editor korang akan jadi mcm ni..
Cumanya, pada sesapa yang pakai Greasemonkey (pengguna mozilla firefoks), korang punya katon² smiles tu dah takde lahhh... 
Ok then ape yang aku teruja nak share ngan korang ialah, pasal meletakkan gambar dalam blog lahh!! entry tanpa gambar seperti makan nasi tanpa kuah laa.. tercekek jer baca tulisan panjang² kan... Selalu nyer kita suke nak letak gambar banyak² dalam blog kan.. kalo dulu, blogspot blh upload satu gambar satu kali, mau letak 3,4 keping pic dlm satu entry kena upload 3,4 kali jugak lah!! FENATTT kan?? tapi demi sesuap credit nuffnang, gigih lah jugak buat...

Nak masukkan gambar, takkan tak tahu kot dik dik non... klik la kat ADD IMAGES tu.. Ok yang menariknya nak upload gambar utk post editor blogspot yang baru ni, korang boleh dapatkan balik semua-semua gambar² yang penah korang load masuk dalam blog. So, kalo tetibe nak carik balik gambar pada posting yg lama², takde dah la susah korang nak korek entry dedulo yang 5,6 tahun doluu tu kannn... cemane?? MENARIK KE TIDAK??

 Kalo nak upload pic yang baru, klik je dekat UPLOAD itu...
 
Dan yang best dan terkini, korang boleh upload gambar yang seberapa banyak yang korang nak masukkan dalam satu entry... just tekan key 'Ctrl' kat keyboard tu dan klik la pada mana² gambar yang nak upload masuk, then klik 'Open'. Mudah bukan?? sangat mengEASY pada aku yang hagak femalas nak upload² ni..

Ok, bila dah siap upload masuk, korang boleh jugak select gambar² tu semua dgn cepat... jugak dgn cara yang sama, tekan key 'Ctrl' kat keyboard, then select pic.. Whooaaaa!! aku sangat rasa BEST!!! sebab menjimatkan masa aku utk membuat entry dan mengupload gambar!!
So, u olss.. cepat lah pegi tukarrrr!!! 
Thanks arr BLOGSPOT.. sudah maju la lu sikalang...


*sharing is caring brough to u by CekLaLa*


Comments

Popular Posts