::BILA CEK LALA DAH START MASUK DAPO::

Seperti yang penah aku war war kan.. *ceh! war war la sgt...* di Facebook...
"ROH MEMASAK SUDAH MAREYY!!"
yer benar... aku telah kembali ke arena kedaporan!!
Sebelum ni??
udah lama dapo aku tak mengeluarkan api nya...
sebab aku adalah sangat kemalasan tahap kedaung!!
Asek² suh laki beli kat luar... asek² ajak laki singgah pasar malam...
heheheheh...
Tapi 2,3 menjak kebelakangan ini... *atau sebab fulus al kureng?*
aku sudah kembali ke arena kedaporan.. walopon hanya menggoreng kopok ikan...
yang penting dapo saya mengeluarkan api...

Sebenarnya, aku tak amik gambo pon setiap masakan aku... sebab aku takut, nanti semangat aku memasak tu hanya utk sekejap jorkkk... kesian kat depa...
Tapi setelah beberapa hari ni, ROH MEMASAK tu tak kluar-kluar lagi dari badan aku, maka aku pon snap la beberapa keping yang sempat aku snap...
itu pon pada masakan yang aku rasa lain sket dari biasa...
sebabnya, aku ni bukan pandai sgt masak pon.. aku masak ape yang aku tahu jer...
tapi kalo bab merekacipta masakan, mmg KEPAKARAN aku! hahahahha!!

Macam minggu lepas, weekend memang seharian kami anak beranak melepap kat umah jer lah...
Aku pagi² dah merayau kat pasar basah mencari bahan-bahan nak masak...
Pagi memang aku jarang buat heavy breakfirst... sebab anak² aku bukan jenis makan sgt...
Aku, makan roti pon dh cukup... Laki mak pon, bangkit tido lambat.. jadi, sapa mau makan??
So, aku pon 10.30 dh start berkuntau nak masak tghhari...
Sebenarnya, apa yg aku masak adalah berkonsepkan simple janji kenyang!
Sedap tak sedap tu belakang kira... Tapi..
apa-apa pon.. anak² aku adalah pemuji yang setia...
Apa yang aku masak, tetap SEDAP bagi mereka... heheheh...
Petang pulak, aku buatlah ape2 yang patut utk minum petang lepas budak² bangun tido...

Ok.. mari kita melihat beberapa jenis masakan yang dah aku buat berkonsepkan SIMPLE JANJI KENYANG! 

*cucur jagung yang penah aku jeritkan di dinding mukabuku aku*
ikan bilis + bawang besar ditumbuk hingga pecah-pecah (jgn lumat sgt). Gaul air garam bersama tepung dan hirisan jagung. Gaul hingga sebati kemudian goreng. Try it!!!

*Murtabak megi ala Cek Lala*
Megi (perisa kari) direndam hingga separuh kembang. Hiris nipis kecik² 2,3 helai daun kari, bawang besar, sedikit serbuk lada hitam, perencah kari megi, telur 2 biji, kacau hingga sebati semua bahan. Kemudian campurkan megi yang dah direndam dan ditapis dlm bahan tadi. goreng atas kuali leper sampai betul2 garing. Cicah dgn sos cili. Terangkat beb!! Try it!!

*Makaroni berkuah*
Kuah tu buat la ala-ala mcm kuah hailam. versi campak² jer. pastu makan lah dgn tiub basikal tu. eh! tipu.. makaroni laaa!! ape la korang ni!!

*harap harap ROH MEMASAK ni akan kekal la dalam badan aku ni... AMIN!!*
|
|

Comments

Anonymous said…
fuiyyyoh cek lala mkn tiub beskal..ekekekekke!..
KIDbrush® said…
arrrrr (kecur) bab makan neh haku cukop terer!!




KID ;) makan! makan! makan!

Popular Posts