::OK MARI MELIHAT ENTRY KEK BASI::

Projek hari sabtu.. Hari jumaat gigih mencari bahan² nyer.. konon-konon mcm nak tunjuk terror... sebab dah rasa "tercabar" dengan kek² Makcik Rehan yang dibuat sendiri, walaupon... *makcik, sila amik stetment aku ni p repot kat balai polis terdekat yer!*
Konon-konon *again* projek nak buat secara senyap² diwaktu malam, setelah 2 burung antu tu tido... Tapi yang hadooo lah!! aku kalo dah letak kepala kat bantal harusssss lah lenyap! Buat tido dalam kek ....
Bangun pepagi subuh dihari sabtu yang dingin.. siapkan segala benda... bergegar seisi rumah jam 7 pagi dengan bunyi mixer aku... GIGIH!!! Pagi² limun buat kek!!
untuk makluman, kek aku tu adalah premix butter kek yang telah dibeli segera di kedai kek... Konon² mcm nak terai lahhh.. sebab sebelom ni, aku mmg TERROR lah sangat buat kek coklat lembab resepi sendiri.. tup tup bila nak try n error ni, p beli kek premix ok!! heheheh.. sila gelak beramai-ramai secara kaedah berguling dari bukit ke bukit....

SIAP DI BAKARR!!
kaedah membuat, malas aku nak snap.. sebab BUAT MALU JERRR!!!! dengan pakai mixer 'pinjam'.. pastu adalah kedaung lah pulak... dekat kertas cara-cara nak buat kek tu, dah ade tertulis, 'depends on your mixer n oven'... mixer dah la kedaung.. oven pon tgk la hah! siap berbalut dengan kain selendang... Kenapa?? sebab pelengat tu besar seinci jer dgn ruang oven tu. oleh yang demikian, pintu oven tu tak blh nak tutup secara keseluruhan.. jadi nya, dengan otak kanan terlebih pandai, aku pon balut lah oven aku tu cantek2 dengan harapan, kek aku tidak akan terbantut!!!

Dan ini adalah bahan yang paling utama utk aku menjadi 'kerastangan'
satgi sambung...
Setelah kek siap dibakar, wangi jerr... harap² sesedap kek itu sengwangi kek nya... 
anak² pon dah bangun, aku dengan penuh rasa tanggungjawab, pegi market.. beli ikan, beli sayur, mau masak ditengah hari... dan hasil nyer.. di atas adalah lunch kami pada sabtu itu... Kari ikan pari, bayam tumis air+sos ikan, ikan uji rashid goreng.... *2 ekor jer yer* heheh..

Dan utk sampingan, aku beli sengkuang disalut dengan kuah rojak mak bee... nyum! nyum!

Ok.. makan tengahhari dah siap.. jom makan!!!!
buurrrpppp... Alhamdulillah.. kenyang...
Jom sambung deko-deko kek...

Tadaaaaaaaaaaa!!!!
Tangan aku bergetar masa 1st time nak deko... Malu nak tempek bagi org tgk.. tapi aku masih tetap rasa bangga, sebab dapat buat sendiri deko yang tahaper tu.... 
Yang mcm basah² kaler merah tu, adalah topping strawberry yang aku beli masa ke Cameron ari tu... Semangat berkobar-kobar mcm bendera nak buat kek tu pon sebab aku nak try topping strawberry tu lah.. Dan paling dramatis, aku siap belah 2 kek tu, then layerkan topping tu kat dalam nyer... huaagghhh!!! mcm pro lah sangat kan.. mcm biasa, aku ni kan suka menyusahkan benda yang senang... tapi menjadilah jugak...hadooooo lahhh.. gambar tak snap utk bukti...
amik dari side tepi... feel feel dslr dari puan nokiah slidding door....
Menggelikan keti kan?? aku tengok pon nak gelak guling-guling... bukan setakat tu, masa tgh deco tu pon aku dah bantai gelak sorang².. Anak aku mai tgk, tak gelak.. tapi siap puji.. "Cantik lah kek ibu..." "adik.. ibu buat kek arijadi..." "ibu.. kakak rasa mcm nak makan lah ibu..."
Saper lah lagi kan nak memuji deco gelihati aku tu kan... nak harap my Lucky? huh!! tgk pon jeling² jerr.... Nyampah ai!! takmo kawan!
Siap deko, aku letak jap dalam peti es, sebab takmo makan lagi.. konon² mcm nak makan ptg sket laa... Anak² dah sebok tanya bila nak makan kek.. bila nak tiup lilin...
Petang, lepas dorang bangun tido, gigih la aku ni, bubuh lilin sgale, nak bagi anak² aku tiup... Serius!! hati saya sungguh bahagia bila anak melayan kepala otak mereng mak dia ni... walopon depa tak faham lagi apa yang ibu dia tulis kat atas kek tu, tapi depa tetap anggap yang kek tu adalah utk HARI JADI depa!!!!! Berebut ok nak tiup lilin... sukerrrr!!!
Bergilir-gilir jugak nak memotong... siap buat arahan suh aku amikkan gambo.. Dan paling penting.. bila time makan, kek itu memang sedap ditekak aku.. tapi... anak² aku, adalah TIDAK SUKA MAKAN KEK!!!! begitu jugak dengan APAK nyer... sesungguhnya, kepenatan aku adalah sangat tidak berbaloi tapi aku tetap rasa senang sebab impian nak buat kek sendiri dah tercapai.... Betul.. anak² bukanlah pemakan kek... ape pon jenis kek, dorang kurang memakan... Tambah² si kakak tu.. rasa sikit jer, pastu terus kata TAK SEDAP!!! huuuwaaaaaaaa!!!! Adik plak, makan setengah... tp selebihnya dia cincang² hingga lumattt!! HUUUWWWAAAAAAAA!!!!
Sudah nyer, orang yang WAJIB menerima makanan dari aku, adalah pengasuh anak² aku lah.. Dorang tu memang tak tolak rezeki... anak² dia memang suka makan... Jadi setengah dari kek tu, aku SEDEQAH kat depa... setengah lagi.. aku sorang jer lah yang dok pulun, siang dan malam... Dan akhirnya, tengah hari tadi, tamatlah riwayat kek deco bergetar itu ke dalam TONG SAMPAH sebab dah keras kejung dok dalam peti es....
|
|
|

Comments

MR said…
kah kah kah kah..apa2 hal aku gelak dulu. tak tahan tengok pandangan sisi kek ittew...

tapi aku sgt paham perasaan syok sendiri bila anak-anak terkesima melihat kek ajaib kita kan kan kan?

aku pon kalau buat kek, separuh aku pos batu 16, biar anak2 buah kat sana tulung perabih. hihihi

Popular Posts