::'MENANTU LINDUNGAN AWAN MENDUNG'::

Mothers Day korang calebrate kat mana??
Ade makan-makan tak dengan your mum??
hehehhhe... ngengade tanya-tanya soalan bagai...

Sebenarnya, aku nak story mori the moning glory kat korang...
tapi aku tiada gambar utk membuktikan kesahihan cerita aku tu...
Sebab nyer, aku SAAAAAAAAAANGAT lah melupa nak snaping snaping...
Mungkin sangat keterujaan kot... 
Mungkin jugak sangat mendebarkan... egegegegge....
Yer lahhh... aku ni kan 'menantu lindungan awan'...
Sangat lah 'rajin' memasak untuk mertua...
kiranya, tahap kerajinan aku tu, kalo aku masak, boleh guruh banjir kilat la kat Ipoh....
Selalunya, kalo aku balik umah mertua kat Ipoh, memang saaaaaaaaaaaaaaaaaaangat jarang lah aku nak masak... tolong-tolong potong itu ini, tolong-tolong balikkan ikan goreng dlm kuali tu ade lahhh.. heheheh... tengok! SANGAT 'RAJIN' kan aku?

Tapi semalam aku telah pecah rekod dunia yang telah aku sandang selama 6 tahun berturut-turut...
Itu pon sebab mertua aku takde kat umah. Pegi kenduri kat KL. Dorang balik dari KL semalam tu ngam ngam bajet sampai Ipoh time tengah hari.
Aku pon, ape lagi... cergas kejutkan my Lucky ajak pegi TESEKO nak beli barang dapo. Vini domok nak masakkkk!! Wahhhh... keterujaan bermula dari situ...

Sampai teseko, aku tanya my Lucky, papa dia suka makan ape? kang takut plak, aku masak, FIL tak nak makan. Sebab FIL aku org kelantan. Kalo MIL aku tu aku tak kesah sgt. Sebab MIL org Perak. Jadi selera tu tak jauh beza. Tapi korang tau ape jawapan my Lucky? jongket bahu!!! maknanya dia tatau!! haih... ape daaa!!
Akhirnya, aku beli udang.. aku beli ikan bawal sederhana besar sekor. Udang tu aku berangan nak buat sambal tumis udang. Tapi bila sampai umah, dah kesuntukan masa, sudahnya, versi campak² pon bermula. Aku buat Udang Goreng Kunyit jer. Ikan bawal tu aku goreng garing², then tumis bawang besar potong bulat², aku masukkan sos cili + sos thai, pastu curah ler atas ikan bawal tu.. hehehhe.. kejap jerr... Sayur, aku buat sayur lemak lobak merah dan putih. Pastu ade tambahan somtam aku beli kat teseko.
ini lah contoh rupa paras Udang goreng kunyit dan Ikan Bawal goreng sos. 
Ceduk dari Makcik Gugel.

Ok!! dipendekkan citer, MIL dan FIL aku pon sampai umah, aku pon teruslah ajak dorang makan nasi. Tahu, mesti laparkan. Padahal, MIL aku tak pesan pon suh masak. Aku yang over acting nak masak. konon-konon sempena Hari Ibu kan...
Episod debaran pon bermula, aku ni kenkonon takmo makan lagi lagi la.. dok melayan dua beradik tu makan. Pastu MIL aku bagi pinggan berisi nasi kat aku.. aku pon takmo lah tolak rezeki kan.. Tapi hati berdebar siapa tahu? memula tu, elok jer aku tgk FIL aku makan. mcm sedap jer dia dok cedok udang 2,3 ekor... cubit ikan bawal tu masuk dalam pinggan dia.. Tapi tiba-tiba FIL aku tanya,
"Udang ni masak ape?" aku dah mcm nak tercekik, tak tertelan nasi aku... 
"ila tumis dengan kunyit mcm tu jer".. aku jawab... slow jer..
"nape?? sedap sangat ke?".. MIL aku plak tambah perisa sambil dok ceduk udang..
"TAK BAPE MANIS.." gulppp!!! mcm telan biji cempedak dah aku...
MIL aku tgk aku sambil senyum² angkat kening...
"hurmm.. papa.. makan kalo tak manis, memang sume tak sedap..."
Aku ni nak sengeh pon tak rupe sengeh, nak senyum pon tak rupe senyum.. dan dan tegur si adik makan nasi sampai tumpah-tumpah.. *tak pasal² anak aku jadi mangsa*

Berakhir lah sudah episod 'menantu lindungan awan' yang beria nak masak-masak kat mertua. hehehhe... So far, masakan aku idak lah teruk mana sangat.. kalo teruk, takde lah my Lucky makan sampai bertambah. Mungkin gak, Lucky aku dah biasa dengan 'air tangan' Vini domok dia ni.. kannn... 
|
|

Comments

Anonymous said…
ceklala..len kali kalo masak, pas-pasla seperiuk dua kt cni..

selamat hari ibu buatmu dalink!
mrs.ecam said…
kih3 xpela at least dh try msk n xdekla kne komplen menantu x reti msk kn...ihihihiihih....tp mmg tkot kn klu kt msk tp x kena ngan slera mertua...kih3
ceklala said…
Mak dare:: kat umh MIL i tu takde periuk terbang la nak terbangkan utk u dalink... hehheh..
Same2 utk u gak dalink.. Selamat Hari Ibu terDIVA!!

Mrs Ecam:: Betul yang... i very the gementar okey!! 6 tahun jadi menantu pon tak pandai lagi nak tunjuk terror kat mertua.. hehhe!
KIDbrush® said…
adeheii... kalu mak haku bernantukan ang.. bulat badan haku lala hoh hoh

KID ;) shukaaa makan!

Popular Posts