::GETUK UBI::

Pernah dengar nama GETUK UBI??

Tahu dak pemende tu???

Meh sini nak bisik....

bisik mende nyerrrrr!!! GILO KE HAPERRR!!!!

Ni hah! rupe GETUK UBI tuuuu....

Aku tatau la tempat lain panggil makanan ni sebagai ape...
Tapi yang aku tahu, cucur ni adalah fav aku dulu, kini dan selamanya...
Dulu masa ada arwah Mak Tua aku, memang selalu lah dia buat cucuk ni buat minum petang...
Kalo pagi tu arwah korek ubi kayu kat belakang umah dia, hah.. petang tu harus lah sampai cucur GETUK ni ke rumah aku... hehehhe... 

SEETAPPPPPPPPPPPPPPP MENYENTAPPPPPPPPPPP!!!
Hanya orang2 tertentu jer yang pandai buat getuk ubi ni... [aku rasa laa...]
Mak aku pon pandai buat.. tapi sebab mak aku tak rajin nak korek ubi kayu.. makanya, takde lah...
Tapi aku masih boleh menikmati cucur getuk ubi kayu ni... Sebab kat erea umah aku ade orang jual.. SEDAPPPP U OLSSS!!!!

 Dalam dia ade Ubi kayu yang dah direbus, lepas tu  tumbuk bagi pecah-pecah. Pastu campur dengan kelapa, gula sket.. pastu celup tepung, goreng...
hehheheh.. kalo tak silap aku laaa... ingat-ingat lupa jer cemane arwah Mak Tua aku buat dulu..
Tapi part ubi kayu rebus pastu tumbuk tu, aku comfirm! Sebab itu keja aku dulu... hehheheh...

Sekian...
P/S:> Semalam makan getuk.. hari ni makan lagi...
Tak penah jemu haihhh...



Comments

Nieza Ishak said…
syedapnya ilaaaaaaaa .... nyum nyum

Popular Posts