::DINNER MALAM FINAL MAHARAJALAWAK..::

*entry yg sepatutnya flash pada esok harinya (sabtu), tp tak flash pon! nyampah!! ni aku kena bukak balik pada hari isnin. Edit di kala bersahur sementara jap lagi aku nak iron baju!*

Spaghetti Carbonara...
Yang dibayang-bayang time nak balik keje tadi (jumaat)...
Singgah tepi jalan nak masuk umah aku tu ade org jual2 ikan...
Singgah beli udang...

Sampai kat umah, selak internet tgk resepi.. Aku nak cari  yang simple tanpa menggunakan sos prego tu. Tp kebanyakan pakai sos prego... Aku malas dah nk kluar p kedai...
Being me yang memang suka "merekacipta" resepi sesuka tekak aku. Aku pon cuba lah sesedap rasa...
Dan the result is!!!!!!!!!!!!!!!!!!


TERBAIK WOKKKKK!!!

Walaupun rupanya tak semenggah, tapi rasa ADALAH BEGINI!!!!

Nak resepi?? hehehe....

Tapi  tak idok ler reti nak ukur-ukur sgala.. aku main cha mim pak jer! kah kah kah!

Spaghetti - macam biasalah rebus.. toksah la semua.. agak2 byk mana korang nak makan lah kan... jgn lupa letak minyak sket masa rebus tu.. takde lah dia melekat...
Udang - direbus (aku rebus guna air rebusan spaghetti tu jer.. jgn lelama sgt.)
Sosej - hiris (lebih kurang la.. aku amik 3 batang jer. Tak nak letak pon takpe.. ikut suka hati korang lah! Korang yang nak makan kan.. Aku letak sebab menatang tu jer yang ada kat dlm kotak sejuk aku tu! haha!)
1 biji bawang besar - potong dadu
2 ulas bawang putih - cincang
1 kiub ayam
1 cawan susu cair
1 sudu besar cream cheesse
Sedikit oregano dan daun parsley - Yang dah siap dalam botol. Kat umah mmg sentiasa jer ada benda alah ni. Maklumlah.. aku kan tekak western! wakakkaka!
minyak utk menumis - ikutlah korang nak letak minyak ape pon.. jgn minyak petrol udah!!
Sayur?? - ikut suka korang lah nak letak ke tidak.. Aku tak letak sbb dh takde sayur dh dlm peti! huhu!
Garam secukup rasa

Cara-cara:
Panaskan minyak. Tumis bawang besar &bawang putih sampai naik bau.
Taburkan kiub ayam. Masukkan sosej. Tumis hingga sosej masak. 
Letakkan susu cair yang dah dibancur bersama cream cheesse. Masak susu hingga pekat. Api jgn  kuat sangat, nanti dia cepat kering. Dah pekat, masukkan spaghetti dan udang skali. Kacau hingga sebati, masukkan garam. Taburkan oregano dan daun parsley. kacau lagi dan SIAP!!


*Kalau betul sedap, meh kita sharing2.. Kalo tak sedap, korang senyap2 tau! Hahha!*


Comments

Popular Posts