::PERCUBAAN PERTAMA KELUAR DARI PENANG::

Utk pengetahuan korang, ini percubaan pertama aku n suami bawak anak² jenjalan kluar dari Penang atau Perak. Kalo sebelum² ni, kami jenjalan pon erea Penang n p balik Taiping jer.. Itu pon jarang ade suami aku sekali.. Selalu aku n anak² dan ade family aku yg lain ikut, macam adik aku atau mak abah aku... Jarang la aku n suami jer nak bawak budak² ni jenjalan... Selalu nyer kalu luar dari Penang atau Perak pon, pegi KL jer lah.. P umah kakak n abang aku atau ade kenduri kendara sedara.
Tapi kali ni, inilah first time percubaan kami. Lagipon, budak berdua tu dah besar.. Cumanya, dorang ni kalo ade aku n papa memang manja n ngada² tu lebih sikit... Pulak tu, suami aku bukan jenis yang senang lepas anak² sendirian. Dia jenis tak harap. Sume nyer dia nak buat bagi pihak anak dan tak blh lansung anak tu nak buat keputusan sendiri.. *ceewahhh.. mcm lah anak² aku dh pandai berdikarikan... kui kui kui*

Ceritanya tidak dirancang. Pelan asal cuma nak balik Ipoh. Tapi tetibe aku membuat akal ajak suami naik gunung. Suami pon tak banyak songeh. Lagipon dia nak test gak keta dia boleh pick up tak naik gunung. Hasek melaju kat jalan mendatar jer kan.. aku yg bawak tora terbang ni pon boleh potong.. berdersuuuupppppp pegi nyerr! hehehhee...
so, kat bawah aku ceritakan sikit2 lah kronologi pendakian kami ke gunung...
siap jumpa orang gunung lagii tau..
SAPE??
jom la tengokkk!!



Perjalanan bermula dari jam 9.30 pagi lebih kurang.. memula cuaca mcm elok. Pastu sampai kat Kuala Kangsar tengok awan dh berarak mendung mengekori haluan kami... Aku dah gelisah.. Tapi aku pujuk gak hati.. mana tau.. kut2 naik atas, tak ujan..

My Hero n my lil hero.. The Belangs! kami berbelang pada hari kejadian.. Cuma kakak dina yang takde baju belang...

Wajah² ceria nak g berjalan... Suke kemain budak² tu... Dalam keta menyanyi tak henti²...

Bila kakak dah tido.. adik mula boring...

Dia mari duk depan ngan ibu... isap jari.. konon2 mcm nak tido.. tapi tak tido... Tgk ibu pegang hp amik gambar sana sini.. dia pon sebok nak amik...

Amik gambar awan...

Amik gambo terowong...

amik gambo kasut dia... mcm la lawa sgt...

garu garu sana sini... boring.. nak tido tak blh..

Pastu terserempak dgn segerombolan motor² ini..

Rasa group dari Penang.. sbb plat motor sume P... tapi kan.. sangat tak patut depa ni.. ade ke punya nak bagi laluan kat org² depa, boleh lak depa halang perjalanan kenderaan lain dari belah kanan. Sorang marshal dr group depa duk depan CRV tu, suh CRV tu slow kan keta then bagi laluan kat group motor depa nak lalu di laluan kiri.. Abis sume kenderaan yang agak2 mcm menghalang depa, depa suruh slowkan speed!! ada ka patut!!! apaaaa laaa!!

ehhh.. dh nak sampai...
masa ni aku dah inform dgn 'org gunung' yg aku n family nak kesana...
Suaranya seperti sangat gembira nak menerima kunjungan kami org utara... *gembira ke??* heehhe..

Seperti sedia maklum, naik ke cameron dari Tapah, adalah perjalanan yang sangat berliku dan berkona kona... Aku sendiri pon penin² lalat tapi ku cover...
Yang kesian dgn anak dara ku sorang ni.. awal² lagi dia dah menunjukkan rupa paras penin dan nak uuweekk...
Aku siap² suruh dia pegang plastik mcm ni...

Kesian sangat tgk dia...
Adik nya memula memang hero.. siap perli² lagi kat kakak dia.. "busuk.. eee... busuk..."
Sampai kat atas di ladang teh, dia kecundang juga akhirnyaaaa... tapi tak seteruk kakak... Sampai kat atas pon dia masih terasa nak muntah..
Nasib lah masa kami bertolak, budak² ni tak makan ape² sgt makanan berat. Minum susu pon tidak... sepanjang perjalanan dorang hanya makan kopok.. makan asam...


Pemandangan ladang teh yang sempat aku snap tapi tak turun tgk pon...

Sampai jugak.. alhamdulillah...

Muka budak penat lepas muntah...
sampai di Cameron aku pon call la 'org gunung' yg dimaksudkan... Cikgu One atau Onezaba
So, kami pon berjumpalah..
Cikgu One n family bawak kami p makan tgh hari.. elok lah pon.. dh tgh hari rembang.. perut pon berbunyik gendang tak hengat punya.. Dina, dh ok sket bila tgk warna warni pink² belon bola bola kat kedai² disitu.. tak henti mulut dok ajak beli..
Perjumpaan kami tak lama pon.. cikgu One ade hal lain.. tapi tak kesah.. kami pon datang tak merancang.. dpt jumpa, borak², kenal² pon dh ok dah...

Lepas amik gambo, bersalam.. *aku salam ngan wife dia laa..* kami pon meneruskan perjalanan kami ke destinasi seterusnya...
Dina dan darwish tak abis² sebut nak beli belon nak beli belon.. sabar lah nak oiii... ibu tahu laa...
Masa tu cuaca dah berubah mendung... langit hitam dah semakin kelihatan... padahal jam baru 2.15 petang.
Tak leh nak merancang agenda lain dh selain dari shoping jerr.. kalo menyinggah ke tempat² lain alamat nyer kesejukan dalam hujan lah kami..
Kami berhenti di kea farm. Aktiviti bershoping...
Pengunjung tersangatlah ramai.. sampai kan parking tepi jalan sepanjang jalan Kea Farm tu penuh.. Asben parking di EQ park.. kena jalan kaki turun sikit la nak ke Kea farm tu balik...

Dina tgk benda² dia dah tak tentu arah... dia dah tatau nak pilih yang mana... sume nyer pink dan merah... memang ibu tahu fav dia sume tu... last².. posh beg kartun strawberry shortcake kaler pink yang di pilih... beg mcm papa katanya...
Sampai kat sini, darwish dh melompat-lompat nak belon! nak belon! aku suh papa dorang layan kan dorang kat kedai tu.. aku g jalan sensorang mencari bnd² lain ape yg aku nak beli...
APE??
hehhehhe.. jangan gelak.. aku beli sayur ok...
macam2 jenis sayur aku beli... 16 bungkus 10 hengget!
aku beli 20 hengget!!!
hah! ape??
ingat aku nak bercucuk tanam plak ke kat farmville??
aku ni kan anak menantu yang baik hati.. haruslah igt nak mertua adik beradik sume kan.. balik tu aku bedak² la sayur mayur tu sume...
Aku beli jagung yang gumuk dan gebus! Betul!!! isi jagung tu sangat lah besar²... gigit siap terpercik percik lagi air dia... memang setapppppp!!!

motif gambar auntie ni di ambil??
Lepas abis shoping sume, anak² aku dah perabihkan duit papa nyer beli dengan sepit rambut lah, cekak rambut lah, getah rambut lah, sume nyer versi strawberry.. *dah leh agak sape nyer keje kan..* si adik, dapat belon dah senyap... pastu dapat lah robot transformer yg blh bertukar menjadi kereta... *itu jer lah yang awak tahu dek... mcm lah kat Penang takde...*

Sampai kat tempat parking tu, aku suh asben n anak² tunggu jer dalam keta. Sebab aku nak menziarah ke dalam tempat EQ strawberry farm ni... tak jauh pon.. cuma kena jalan turun ke bawah jer. Tapi sebab hujan dah turun renyai² , aku tak nak lah bawak budak2 tu..
Kat sini kau boleh pluck sendiri strawberry tau.. kiraan harga, kau petik dapat lebih kurang stengah kilo, RM15... murah ke mahal??
hehhee.. tah laa.. aku tak petik pon..sebab aku dh beli kat kea farm tu 3 kotak besar, 10 hengget... kuantiti dia lebih kurang sama banyak jer ngan setengah kilo.. tah tah lebih lagi kot.. Tapi kalo nak merasa petik buah strawberry dengan tangan sendiri, takde masalah disitu. Lepas tu aku terjumpa ngan auntie jual strawberry coklat (gambo kat atas tu).. dia memang niaga kat situ pon.. aku dah teringin sama itu strawbery salut coklat... sambil beli² aku sembang dgn itu auntie.. tanya dia, ape coklat yang dia pakai.. adakah coklat masakan yang biasa tu jer...
uisshhh.. kekwat tau itu auntie.. tamo kasi tau sama aku ape coklat dia pakai tau.. dia ckp, coklat yg dia pakai tu lain sket.. bukan coklat yang biasa.. chaaiittt!!! mcm lah aku nak amik bisnes dia yg blh jadikan aku jutawan kann... hehehhe...
kekwat² pon aku beli gak strawberry coklat dari dia.. dan up sket strawberry honey... urrmmm... yummy!

Hujan dah menetes kasar...
rasanya xde nak kemana dh la kalo dgn keadaan cuaca mcm ni.. Kami turun ikut simpang pulai.. memang mcm naik gunung turun gunung jer kami.. takde nak patah² balik.. straighttt jerrr...
Aku baru nak suruh asben benti di ladang teh ape eh yang satu lagi tu.. hala ke simpang pulai tu kan.. nak suruh si dina tu buang air kecik.. sebab dari pagi, dia tak membuang.. tahan pulak makcik tu...
Baru nak cakap, kalih belakang tahu² dh lena cik kak tu.. letih ape pon aku tatau.. masa membeli tadi idak pulak ckp letih yerrr... pandai betul korang ni!
Hujan semakin melebat mengiringi perjalanan pulang kami.. Anak² lena, dan aku pon turut sama lena... tapi aku terjaga sebab asben makan jagung rebus sampai terpercik air kena muka aku.. pastu terus aku tak tido dah sampai Ipoh...


Di Ipoh, aku n MIL memasak lah sayur² yang aku beli tu..
Aku bedak kan sikit sayur² bagi pada kakak aku yang duk di Ipoh. Umah dia dekat jer ngan umah MIL aku...

Ahad tengahari lepas lunch kami bertolak balik ke Penang. Sampai di Changkat jering, aku suruh adik aku tunggu sebab nak pinjam lappy dari dia.. Sudah nyer, anak² aku dua beradik tu taknak ikut aku balik.. nak ikut Acu balik umah Opah... Si adik siap menagis sebab memula kakak jer yang ikut... pastu dia tgk kakak dia masuk keta Acu, dia pon nanges nak ikut... Hah sudah nyer.. dua dua skang ni ade kat kampung.... ibu n papa nyer?? hurmm.. hehehe.. hihihi.. huhuhhuu!!
|
|
|

Comments

ONE ZABA said…
len kali bawak lori datang...boleh beli banyak sikit. pastu gi jual kat pasar malam penang.
sonoknya Cek Lala pegi cameron....tapi cameron sekarang dah tak sejuk sangat macam dulu kan???....Genting lagi sejuk kot....
ceklala said…
onezaba:: ikutkan mmg nak bwk lori sayur 1 tan tu jer terus.. :d hehhe

mawar berduri:: iyer ke?? hehehe.. tp tetap terasa sejuk la kat sana.. berangin tu yg best.. sejuk2 sgt pon tak syok gak nak berjalan...

Popular Posts