::ENTRY PERAM; DADIH BUAH NAGA::

Yeaaaaaaaaa!!
Lab tak jadi ari niiiii!!!
Boleh lah aku mengupdet blog sikit...
hehehhe..

Ini adalah entry masak memasak!!!
Percubaan pertama aku "DADIH BUAH NAGA"
dan hasil nyer adalah.. MENJADI!

Sebelum sebelum sebelum sebelum ni, aku buah dadih pakai instant sajork!!
Alahhh... mcm ko gak lah MR...
Tp kali ni, aku bagi advance sket.. aku terai buat sendiri!!
Aku amik resepi ni dlm majalah NUR keluaran bape tah..
Kalo sesape yg suka mkn dadih, try la ehh..

Kenal apa ni??
ini buah naga yg isi merah..
delicious kan??

Ok.. ini antara bahan² yg korang perlu ada tuk buat dadih..

1- 1 peket Serbuk agar² (beli yg pewarna merah ok! Jgn beli kaler ijoo plak!)
2- 1 tin Susu cair (option nak jenama ape pon.. tp aku kalo buat dadih, mmg ske beli 'ideal' sbb keenakan dia mmg ideal dgn rasa dadih itu...)
3- 250 gram crimer coffee-mate
4- 2 cawan Gula

Cara-Cara:
Blend kan isi buah naga dgn air. Oppss.. buah naga tu terpulang kat korang nak buat bape bijik.
tapi resepi aku ni, utk 5 bijik buah naga yerk!
Isi buah naga tu diblend sampai dapat air nya sebanyak 3 liter.
Pastu masakkan air buah naga td dgn gula.
Bila agak² dh air tu suam, masukkan serbuk agar² dan kacau sampai larut.
Dah mendidih, masukan susu cair. abiskan 1 tin.
Kacau lagi sampai mendidih.
Agak dh masak, masukkan krimer coffee mate dan kacau lebih kurang 5 minit then tutup api.
Pastu tuang lah ke dlm bekas² utk berdadih...
Senang jer kan...

Suke betul aku kaler dia... PINKY!!!

Ini lah hasil nyerrR!!!

Comments

Popular Posts