::"LOVE YOUR HEART"::

Kepada warga USM yang bertekad nak mengurangkan kadar kolestrol disamping menguruskan badan, amat sinonim la dengan tajuk entry aku kali ni...
Program "Love Your Heart" ni hanya di adakan di USM...
Program ni hanyalah sukarela.. takde paksaan atau paksa rela yer...
sesape nak masuk dialu-alukan...
Kalo dah masuk program ni dah sekerat jalan, pastu tetibe korang rasa mcm malas nak teruskan...
korang boleh minta untuk berhenti... takde masalah disitu...

Tapi memula nak masuk program ni, korang kena jalani ujian darah dulu...
Check kolestrol yang ada dalam badan korang...
Check gula yang ada dalam darah korang...
Check tekanan darah... 
Timbang berat badan...
Tapi... hah! ade tapi nyer...
Kalo sebelum-sebelum ni korang penah ada sejarah kolestrol tinggi dan diberi ubat,
tak payah la cuba-cuba nak masuk... memang tak boleh pon...
Ade la syarat² nyer kalo nak masuk program ni...
Aku pon masa dapat result darah tu, tahap kolestrol aku pon on border jer.. hehehe..
nasib jer kan.... So far masih boleh dikurangkan...
Pastu kenalah masuk sesi tanya dan jawab...
pegawai yang incharge program ni adalah Prof Mohamed Izham, Skul Of Sciences Farmasi, USM Induk...
tapi yang selalu datang jumpa we all kat engineering ni, student dia.. Miss Liau..

Aku dah masuk program ni baru dalam sebulan lebih macam tu...
dah ada 2 kali perjumpaan...

Then, aku diberikan diari pemakanan aku.. aku kena isi ape yang aku makan setiap hari...
Dan diari aktiviti aku dalam seminggu...
is cannot tipu-tipu!!! kena jujur!! *tapi aku tak isi pon lagi.. hahah*

Suka aku nak igtkan korang, ini bukan program diet yer!
Program ni lebih kepada program kesihatan utk mengurangkan resiko kordiovaskular disamping mengamalkan kualiti hidup yang sihat.
Setiap kalo ade perjumpaan, mesti korang akan ditanya tentang pemakanan seharian korang...
Makan banyak sayur tak.. makan buah-buahan tak... minum air yang banyak tak...
dan paling penting, ade buat SENAMAN tak?
Sayur tu memang aku selalu makan la... sebab aku mmg suka makan sayur...
lagi pon, kalo masak, atau makan kat kedai, haruslah ade sayur2 kan...
buah tu jarang la nak makan.. tapi kalo ade, aku makan... cuma bab nak membeli tu yang liat sket...
tapi kalo bagi free aku laju jerrr kan....
SENAMAN?
ehhehehe.. boleh dibilang dengan jari donggg....
walopon aku instruktor aerobik yang ala ala bidan terjun, hakikat nyer, aku bukan yang sebegitu..
Aku suka senam-senam ni.. tapi aku MALAS.... ehehheh.. boleh?

Ok lah.. aku malas nak citer panjang2 pasal program ni...
Korang doakan jer aku semoga aku boleh abiskan program ni hingga ke titisan akhir peloh aku! ceewahh!
Tapi, yang paling syok masuk program ni tau ape...
jeng jeng jeng!!
Ini namanya PEDOMETER!!
Pedometer ini akan diberikan percuma pada sesapa yang masuk program ni...
kalo beli kat luar, harga dia dalam RM100++ gitu.. kalo tak silap laa...
pedometer ni mengukur pergerakan korang... 
Berapa banyak pergerakan korang dalam sehari bersamaan 
berapa kilometer dan berapa banyak kalori korang dah kluar...
Sejak² aku pakai benda alah ni, start pukul 8 pagi sampai pukul 10 atau 11 mlm sebelum tido tu
dalam sehari aku dapat dalam 6000 ke 7000 ++ gerakan jerr...
walopon kat umah aku berjalan ke hulu ke hilir..  tapi still tak leh dapat lebih dai tu... 
tau sebab apa??
sebab aku tak buat SENAMAN!! kah kah kah!!
Lepas tu, aku aku pakai pedometer ni pon macam aku pakai cincin... 
kalo igt aku pakai, kalo tak igt tah kemana hala aku campak si pedometer tu...

Lepas perjumpaan kali kedua dengan Miss Liau ari tu, aku try la nak capai target 
pergerakan sehari aku 10,000...
Ape yang aku target dgn miss Liau, cuma dalam 7000 ke atas...
Tapi semalam.. aku cuba...
Memang kat opis aku tak banyak bergerak..
vontot aku lebau sebab asek duduk jer atas kosi...
Balik keje petang tu, aku bawak balik cd poco-poco...
aku pasang kat lappy... aku berpoco-poco lah sensorang kat umah...
Hincek somi aku menggeleng penuh curiga tgk aku gedixx sensorang depan lappy...
Ape nak kesahkan... 
Lepas tu, nak tau kesan nyer...
Ini gerakan aku jam 7.30 malam tadi selepas poco-poco, selepas aku menyapu sampah..
kutip sampah... sapu umah... basuh pinggan... sidai baju... 
bersamaan dengan 2.76 km...
dan sebanyak 165.4 kalori aku telah dibakar....

YESS!!!
tetibe aku menjerit senja-senja tu.. laki aku tgk dengan muka pelik.. "APEHAL??"
hehheheh.. aku cakap, aku dah capai target....
pastu lepas mandi, sembahyang... (masa mandi jgn la pakai)
aku teruskan lagi pakai pedometer ni...
aku masak.... aku lipat kain baju... aku buat keje umah...
lappy aku tak sentuh pon malam tadi... 
aku buat itu.. buat ini.. tapi tidak lah dalam gerakan yang pantas...
slowly.. janji bergerak...
Then, jam 10.30.. aku pon nak bukak la pedometer ni 
nak tgk berapa pergerakan yang aku dapat selepas 7.30 tadi..
inilah hasilnyer... 10,288 steps untuk sehari...
tercapai target aku!!
dan ia bersamaan dengan 3.08 km...
sebanyak 181.2 kalori aku ang dibakar....
Wahhhhh!!
aku rasa mcm berjaya jerr... tapi kan...
GERAM betol akuuu!!!!
berat tak turun lansungggggggg!!!! naik lagi ada!!!
masa sebelum aku masuk program ni.. berat aku 72kg...
iniiiiii!!!! HADOIIIIIIII!!!!
BENCI! BENCI! BENCI!!
tapi ape korang nak herankan... aku baru bersemangat dgn pedometer tu semalam...
dan dengan 10,000++ step sehari, yang baru aku buat semalam, 
aku dah nak tgk berita gembira?
POOODAHHHHHHH!!!!!
HAHAHAAHAHA!!
marilah gelakkan aku secara berjemaah!!
|
|
|

Comments

MAKCIK REHAN said…
mana nk beli pedometer tu? mcm syiokkkk!!
ceklala said…
MR:: kat kedai jual brg2 sukan ade kot rasa nyer... hehehe... try la tanya2...
Anonymous said…
aku ikot gelak sekali..

kahkahkahkahkahkahkah..tu berat lain kot nokkkk
ONE ZABA said…
makan tu yg kena kawal la...
ceklala said…
Mak dara:: kennnnsss.. suker taw gelak kan kiter!!

OneZ:: tu laa.. tp napesu makan ni susah laaa.... asek nak ngap jer!
KIDbrush® said…
Lala... haku hade tips pree utk ang kat sineh http://kidbrush.blogspot.com/2009/11/anda-terlalu-gendut-bunchet-6-bulan.html

Popular Posts