::WARNA WARNI RAYA KAMI::

Jom kita layan gambar dulu lah...
ujung-ujung nanti baru kita story mori the evening glory (sebab dah petang)..
Ini gambar semua masa hari raya pertama...
Dimulakan dengan....
Wajah ibu dan anak yang serba hijau dipagi hari raya...


~Mama Dan Papa mertua ku~

~Keluarga En. Yusoff Dan Puan Nurul Ehsan~

~Bersama satu-satu nya menantu fomfuan mereka..~
kui kui kui...

~Adik beradik suami saya~
See!! mereka semua terang benderang.. Suami saya sorang jer yang agak kelam.. kesian kan?? tapi takpe.. saya tetap sayang sangat banyak kepada beliau!~

~Jelitawan Ipoh... adik-adik ipar saya yang manis² belaka~


Diakhiri dengan cucu-cucu yang seramai 5 orang tu.. (jer..)
Cucu belah family in-law ni memang tak ramai.. 5 orang jer.. cucu betul laa.. cucu sedara ramai... berceretet!

Dan...
~Ini lah keluarga mertua saya yang tak bape nak besar.. tapi sangat meriah!~

Hari raya tahun ni, giliran beraya dirumah mertua... di Ipoh...
Pertama kali, family in-law saya beraya dirumah sendiri yang baru..
Pertama kali jugak mereka ini dapat berkumpul semua skali bersama-sama...
Pertama kali juga setelah 6 tahun berkahwin, saya melihat air mata mama dan papa mertua saya... Saya tak pasti air mata itu mewakilkan ape, tapi sinar bahagia itu jelas terpancar diwajah mereka....
SYUKUR ALHAMDULILLAH...
hanya itu yang mampu saya ucapkan dikala melihat mereka melutut, memohon keampunan dari Papa dan Mama. Tradisi yang selalu saya dan adik beradik saya buat setiap kali hari raya, tapi KALI PERTAMA saya lihat dalam keluarga mertua saya. Alhamdulillah.. mereka kembali BERSATU!

Raya tahun ni jugak, saya tidak lagi menjadi 'menantu lindungan awan mendung'.. Tidak lagi ambil alasan nak jaga anak sebab nak lari dari masak-memasak... Tahun ni, saya yang dikerah buat itu ini... Dari sekecik-kecik keje, sampai lah ke basuh periuk belanga yang besar2 tu... Takde sape pon yang paksa saya buat.. tapi saya yang seronok nak buat sume tu. At least, saya takde lah rasa kecewa sangat sebab tak dapat beraya dengan Mak dah Abah kat kampung. (sebab saya ada plan baekkkkk punya!) Saya tak nak la nampak canggung sangat bila ada kat dapur dengan mertua. Kalo boleh, saya nak mcm mana gurau-gurau saya dengan Mak kat kampung waktu masak, macam tu jugak saya nak buat dengan MIL saya. MIL saya ni nampak jer macam garang, tapi.. hati dia baik... Pada saya, seorang ibu yang mulut pot pet pot pet itu adalah perkara biasa. Kalo takde si ibu yang bermulut potpet ni, saya jamin satu hapah pon takkan menjadi!!

Tahun ni, pertama kali saya belajar masak masakan fav keluarga ini setiap kali hari raya.. AYAM MASAK KACANG. Tapi gambar tak sempat nak snap. Sebab ayam masak kacang tu sangat laku. Saya sempat lah merasa malam raya tu. Saya belajar masak banyak benda dari MIL. Pendek kata, malam raya tu, saya hanya duk kat dapo jer. (itu pon ade bersebab... hehehhe). Mesti suami saya bangga punya isteri kayak saya yang sangat lah rajin tolong Mama dia kat dapo. Yer lah.. saya jer lah satu-satu nya menantu fomfuan yang ader pon. Adik-adik ipar saya yang lain tu tak masuk list laa.. sebab dah memang MESTI kena ada kan??

Hari raya menjelma.. sayu hati saya terkenangkan Mak dan Abah kat kampung. Pagi-pagi hari, saya suruh anak dara saya jer call Opah nyer ucapkan selamat hari raya. Saya tak nak call lagi. Sebab saya punya agenda tersendiri... Usai makan, bersalam, minta ampun, minta maaf segala.. kami ponnak mulakan perjalanan nak beraya la kekonon nya... Dalam kereta saya mulakan bicara dengan si Suami... Saya kumpul ayat, kumpul tenaga, kumpul kekuatan nak ajak suami balik beraya sekejap kat kampung.
Tapi....
ape yang saya terima???
keputusan tak menyebelahi saya...
SEDIHHHHHHHHHHH!!!!!
Malas nak panjang-panjang, sebab baru je lepas cium tangan minta maaf kan... saya diam kan jer. Saya diam.. tapi air mata dok meleleh-leleh... kepala dok teringat la kat Mak dan Abah.. Sepanjang perjalanan beraya tu, kami tak bercakap.. tudung saya dah lenjun dengan air mata. Saya dah tak hirau dengan mekap yang kemain cun pagi tadi ni... Bukan saya tak redha kalo suami tak nak balik beraya, tapi entah laah... mata ni jahat sangat.. asek lahhh nak berair sesadooo!!
Sampai dirumah yang dituju... saya buat mcm biasa. Macam takde ape2... Tapi dalam hati saya, hanya Tuhan jer yang tahu!!
Tengah-tengah dok beraya tu, MIL call adik ipar saya, suh balik katanya, ramai orang datang umah. Mama kelam kabut sorang2... Jadi kami pon bersiap lah nak balik... Masa dalam perjalanan balik tu, tiba-tiba my Asben cakap..
"kang masuk dalam umah, amik bakul susu anak, kita balik kampung kejap!"
HAH?? WHOAAAAA!!!
SUKERRRRRRRRRRR!!!!
terus mak tersenyum meleret sampai nampak gigi siung!
Dan dan tu ai cium tangan Lucky ai tauuu!!!
THANKS SAYANGGG!! LUV U SANGAT BANYAK!!



Comments

Anonymous said…
comey2 adik2 ipar sume..bestnye dpt braya dgn family in law kan

ni yg nak kawin cepat2 ni..heh!
Nieza Ishak said…
alahai .. syahdu syanhdan ila ... hihihi
ceklala said…
@makdara TERDIVA
adik2 ipar aku mmg comey.. tp kakak ipar dia laaaaaaaaaaaagiii cung!!
ceklala said…
@Nieza Ishak
memang sgt syahdu... huhuhh!

Popular Posts