::JOHOR WEDDING PT2::

Pemberitahuan...
Trip pegi Johor memang banyak aku buat karangan jer lah.. Sebab gambar2 kurang diambil.. Aku mood Cik P, anak2 tak leh nak berengggang dari aku.. dgn suami ku pulak bukan jiwa blogger.. jadi, pertembungan berlaku di situ.. huhu!! Kalau ade gambar yang dipamer pon, hanya serpihan yang aku kutip dari FB ipar duai (macam biasa) dan juga dari HP Cokia aku dan juga sikit2 dari berryitam kepunyaan en.Lucky.. Kualiti gambar adalah sederhana. Tapi boleh laa.. takat nak tengok2.. hehehhehe...

Pengantin katanya akan bersanding jam 2 petang... Jam 10 pagi aku dah start perambat anak2 masuk bilik suh mandi.. Tengah-tengah aku dok siap2 mekap, tetibe berduyunnnnn tiba "pelanggan2" nak suh mekapkan jugekkkk... Pelanggan aku paling kecik berumur 4 tahun! dan paling tua berumur 40++... hahahahhaha!! 
Pukul 12 tgh hari kami together-gether dah bergerak dari Segamat.. Sejam lebih lagi perjalanan ke Muar nun.. Skali lagi kematukkk pungkoq... Pengantin tak stay bersama kami. dorang stay kat homestay di erea Muar tu jugak. Sebab senang mak handam nak memekap deme.. 

Perjalanan berbengkang siur, memboringkan.. Anak2 aku mcm biasa, masuk jer keta, lebuhhhh.. hanyuttt... Aku menikmatikan panorama hijau sepanjang perjalanan. Boleh tengok jer signboard ke "KAWASAN REKREASI GUNUNG LEDANG".. Tengok jer lah.. nak amik gambar, tak siorrr! Lucky aku bukan nyer jenis nak memahami isteri blogger mcm aku ni.. huh! Tapi, bila sampai je di Pekan Tangkak, mata aku sukaaaaa jer tengok kain-kain pasang yang berwarna-warni bergantungan disetiap kedai ditepi-tepi jalan... Memang meriah betul! Tag harga Rm9!! ku ingat RM9 semeter, tapi rupenyer, SEPASANG!!! Gilak murahhhhh!!! Berhenti?? Tak jugakkk.. malas kata Lucky aku.. Memang bertuah sungguh!!!

Rombongan menghantar kami bertema Purple!
Sampai kat rumah penginapan pengantin, tengok dorang dah siap menunggu kami.. Dah ready cukup korum sume, segerombolan lah kami menuju ke rumah pengantin.. Ape nama tempat pon aku tak tahu.. Tapi yang pasti, ade satu nama tempat yang menarik perhatian Lucky aku.. 'Parit Ponorogo'... hehehe.. Muar kan.. harus lah Jowoooo... Hepp! Aku pon jowo opo.. Tapi aku ngak reti tho ngomong jowo!! ehhehe!


Ok.. OK.. dah sampai rumah pengantin.. cari parking.. berkumpul.. nanti kan nak berjalan berjemaah... Masa ni panas memang meletit-letit atas kepala.. tapi ku tahan Jebat!! Para pengompang dah sedia menunggu... Pastu tetibe ade pakcik tu mai bercakap-cakap dgn pengantin lelaki.. "...nanti kang kalo dia dtg dkt kau, buat gini-gini.. kau sambut jer yer.." Ape yang gini-gini tu pakcik?? Aku dok pikir, ohh.. mesti nanti kang ade orang bersilat kot.. Ok takpe.. teruskan..
elok jer sampai nak masuk ke halaman rumah.. tetibe aku nampak sesuatu yang agak aneh dan luar biasa.. Ohoohohoho!!! Beria-ia anak aku dok tanya, tu ape mende tu ibu!!!! Macam menyeramkan pon ade! Macam pesta hindu waley waley tu pon ade! uishhh!! biar betul deme niiii!!! Bila aku bersoksek-soksek bertanya, barulah ku tahu.. Ooooo.. Adat dorang kat sini rupanya.. dipanggil Barongan .. Tapi kan.. ngeeee!! Scaryy lol!! Macam ni gayanya kami disambut!





Hah!! Idak ker kau terkujatttt!!! Anak aku sampai ajak balik lah.. Takut katanya!

Si Darwish lansung takmau turun dari dokongan Apak dia.. Takutt!! heheheh!

 Ini pesembahan untuk pengantin.. Pengantin tu hah! duduk atas kosi kat depan laman tu.. Kami2 ni segerombolan, berkumpul lah di bawah pokok. Aterrrr.. takde sape pon yang menyambut kedatangan kami....

Korek bijih yer kau dekkk!!

Lepas dah Barongan tu tadi buat persembahan depan pengantin, Pengantin pon dibawa masuk ke dalam rumah untuk bersanding plak atas pelamin. Memang agak lama lah jugak kami berpanasan di bawah pokok itu menanti kan saper lah yang nak menjemput kami masuk ke dalam rumah... Rungutan dan soksek2 dah kedengaran dari mulut mertua ku dan sedara-mara yang lain.. hehehhe.. Sabor jer lahhh...
Dalam 5 menet pastu, barulah ade sorang makcik datang menjemput kami suh masuk ke dalam rumah. Pelik nyer, yang pompuan dia suh masuk, yang lelaki dia suh duduk dulu bawah khemah..  boleh gitu?? Aku pon dah sementara Lucky aku nak menjaga bebudak tu, aku pon masuk lah dalam umah.. OOoo.. nak merenjis rupanya.. Tapi ramai lah pulak umat manusia kat depan pelamin tu.. macam mana nak merenjis ni??


Ok.. Saya dah mehenjis-henjis pengantin...
 Udah selesai acara menghenjis, aku pon keluar.. Ohoooo.. laparrrr... Bila mau makan nehhh...
Tgk air ni mcm sangat lah teruja.. Tapi bila dah rasa.. errrkkkk!!! Jangan disangka rupa yang elok memiliki rasa yang enak... Indah rupa dari rasa!! Macam ni punya air, aku pon boleh kat umah.. Oren + sirap!
 

 Tapi anak dara aku ni, sedut penuh tawaduq jugakkk.. lapar punya hal!

 Adek?? tak nak minum? 

Pengantin dah keluar!! marilah kita memakan bersama-sama...

   Lauk pengantin yang dikatakan 'tidak sedap lansung'.. hehehhe...


sabar yer hanak-hanak.. lapar ehh.. keciannn!!

 Ok!! Serbuuu makannnnn!! tgk aku bukak itu dom!
Lauk di meja bulat adalah SANGAT SETAPPP!!!
Memang tak rugi tak duduk di meja pengantin.. Tapi memang rugi kalo tak duduk di meja bulat! Kari tulang memang superb setappppp!!! aku siap meratah... Daging lembut.. rasa kemanisan daging baru tu.. Pastu  dijamu plak dengan air tebu freshh.. memang kelasss lahhhhh!! bergelas-gelas aku tambah air tebu.. Sudah lupa ingatan yang cik P sedang bergelora kat bawah tuuuu!

Halwa telingan kami dijamu pengompang semasa kami sedang makan...
Pastu ade lagi tarian kuda kepang dari team Barongan tadi...
Tapi harammmm kami nak amik attention.. asek leka makan..makan...makan..

Ok dah sudah makan, kami lepak2 lagi di bawah khemah tu.. Katanya suruh tunggu.. tunggu ape pon tatau lah.. tapi dah tuan rumah kata suruh tunggu, kami pon tunggu lah.. Masa ni aku dah rasa lain macam.. Sakit pinggang dan mood kembali mandom.. kenapa pon tah! perut dah kenyang tapiiii.... nak layan ipar duai bergambar pon takde mood.. ape tah lagi nak memberikan senyuman.. Melayan kerenah anak2 jer lahhh.. Handbeg pon aku bagi Lucky aku pegang...punyalah aku mandom kan... Tunggu punya tunggu, rupanya nak bagi mangkuk tingkat berisi lauk pauk dan nasi kenduri jer... Ok lah.. salam salam.. kami pon beransur piulangggg....
Berdondang sayang lagi aku dalam kereta, perjalanan sejam lebih untuk balik ke Segamat... haihhh.. ape lah nasib.. habis masa kot jalan jer lahhhh... pungkoq sakit.. pinggang sakit... Berangan nak balik ke KL malam tu jugak, tak jadi.. lepak lagi satu malam kat Segamat.. Aku sakit pinggang, tak leh nak tido... maybe penangan air tebu fresh tadi kot... Lucky aku plak, badan rasa mcm nak demam katanya... Tapi malam tu bergether-gether jugak dengan adik beradik dia keluar.. hurmmm..

Dah abes cerita wedding... 
Esok nyer (Ahad) kami piulang ke pangkal jalan.. bersama-sama ke Kuala Lumpur, tapi masing-masing hala tuju yang berbeza.. Lucky aku sah demam! Aku drive dari Johor ke KL.. sampai KL, cari klinik.. amik ubat.. dapat MC utk hari Isnin... Elok lahhh..
KL punya story.. nantikan lain entry ok!!




Comments

Popular Posts