::AKU CARELESS KE, ATAU ANAK AKU YG CARELESS?::

Citer ni jadi sabtu malam ahad kemarin.
Malam tu my lucky takde kat umah. Dia ke Kg. Gajah ikut geng² permotoran 4 tayar berkuasa tinggi. Dah lama dia tak ikut aktiviti bebas mcm tu. Jadi malam tu dia minta izin aku nak pegi (takde nyer minta izin pon. lebih kepada bagitau terus kata nak pegi jer).
Pastu terus lah aku dalam kepala dah pikir yang macam-macam. Bukan pikir pasal Lucky aku. Tapi pikir ape akan jadi kat aku n anak² kalo Lucky aku takde. Dah la dia pegi malam. Harus lah malam tu kami anak beranak tido bertiga jer kan. 
Pulak tu, 2,3 hari ni aku asyik lah dok dengar citer pencuri, penyangak, dok masuk umah ikut bumbung! Lagi lah menjadi-jadi ketakutan aku. SERIUS!!!
Sebelum ni kalo aku tinggal dgn anak² kat umah, Lucky aku takde, memang la aku takde takut sangat. Abis² pon aku pasang lampu satu umah dari depan sampai ke belakang. Memang dah lama la aku dgn anak² tak ditinggalkan bersendirian kat umah tanpa Lucky aku. Walopon zahiriah nyer aku ni nampak mcm lebih berani dari Lucky aku, tapi kalo dia takde, memang aku takde semangat!
So, malam yang dia tinggal kan kami, aku dah muncung seribu bahasa. Bercakap sepatah ape pon tidak dengan Lucky aku ni. Yer lah kau.. kang kalo aku cakap aku takut duk umh dgn anak² mahu dipelangkung nyer aku! Macam lah aku tak biasa kena tinggal! 
Tapi disebabkan telinga dan fikiran aku telah disogokkan dengan cerita² scary mcm tu, buatkan aku jadi penakut ya amat!!! Lepas jer dia kluar umah, aku pon terus lah check dari belakang ke depan. pintu tingkap sume aku check (sebelum ni tak penah pon aku check). Aku amik kunci² bilik segugus aku letak dalam bilik depan (sebelum ni tak penah pon aku buat). Dengan harapan, kalo aku kunci pintu bilik, in case ade org masuk umh, aku masih selamat dalam bilik dgn anak² (hah! kau sampai mcm tu fikiran aku!).
Si kecik Mamat tu dah tido (seharian tak tido lansung. Main jer keje nyer!). Aku angkat dia letak dalam bilik. Masa tu awal lagi dalam pukul 11 lebih mcm tu. Si kakak takmo tido lagi. Nak tengok katon katanya. Aku pon layan kan jer. Aku duduk depan lappy layan cd (tak online fb mahupun ym apatah lagi blog). Tetibe kakak kata nak amik bantal dalam bilik. Dah amik bantal, dia keluar bilik terus dia tarik pintu bilik tu dan tutup!
"eh! kakak jgn pintu tu. nanti adik tido sorang² dalam bilik..." aku cakap.
Dia bukak pintu.. "tak boleh ibu.. Kunci!"
HAH!!!!
baru aku teringat. locke pintu bilik tu dah rosak! kunci pulak segugus aku dah bawak masuk dalam bilik!! Hah sudahhhh!! macam mana niiii??!!!! Memang suspen giler lahh!!!
Si kakak memang kena leser terus dengan aku!! Aku pon tatau pasai pa aku bantai dok marah² kan dia. Dia suh aku amik kunci bukak. Aku cakap la aku dah amik kunci² tu sume letak dalam bilik. Then aku dok pot pet pot pet lagi kt dia.. Dia terus diam jerr... takut agak nyer kena marah dgn aku. Pon dia rasa salah jugak kot sebab tutup pintu tu. 
Dalam dok bebel² tu, terbit jugak 2,3 mentol kat atas kepala dok bagi kat aku idea bodo. Aku try dgn sume kunci² yang ada kat dlm umah tu. Tak menjadi! Aku cuba guna pin, konon² mcm dalam tv lah, bukak pintu tojoh², godek² dgn pin. Tak boleh jugak!! Aku try kopek tombol pintu tu dengan pisau, jenuh.. sampai terkopek-kopek isi pintu. Pon tak boleh! Kalo tahu dek Lucky aku, mahu kena hamun. yer lah.. pintu baru cat tak dan nak raya dah terkopek abis cat! Last-last aku pasrah. Aku ketuk pintu, panggil adik suh bangun bukak pintu. Sampai nak roboh lah pintu tu aku ketuk.. adik idak jugak bangun. Tak dengar ke ape adik ni?? Punya lah ibu ketuk² adik tak dengar... Tapi yer lah.. si kawan tu baru sangat tido nyer.. mimpi tah belayar ke mana. Mana nak dengar aku panggil... Takpe lah.. aku pasrah lah.. tunggu 2,3 jam lagi. Kalo aku ketuk lagi nanti lepas tu, mesti adik akan bangun. Tarik nafas... n rilek...
Aku pon sambung balik duduk depan lappy layan cd Lost. Kakak lansung tak nak tengok muka aku dah. takut agak nyer. Sampai naik pedih dah mata aku, tahu² aku tengok dia tido dah. Karton tengok dia.... Tengok jam dah pukul 2.30 pagi. Lampu umah terang benderang aku pasang. Aku bangun ketuk pintu lagi panggil adik.. 3 kali ketuk, pintu pon terbukak.. huhhhh.. legaaaaa... Aku terus dukung si comel aku tu yang mamai² barangkali dengar ibu panggil suh bukak pintu... Aku baring kan dia atas katil balik.. tepuk 2,3 kali, then tido balik dia... Aku angkat kakak dari depan, masuk bilik. Tutup lappy, tutup tv, lampu tak tutup. Masuk bilik kunci pintu (yg dh memang siap kunci) terus tido tak pikir ape dah! Cukup lah insiden yang mendebarkan itu... huhuuhuh!!!

Comments

Popular Posts