::BUAH MULBERI::

Aku terbaca aktikel pasal buah mulberi ni dalam paper bila tah. Jumaat lepas rasanya. Tapi aku baru baca semalam. Terus aku snap2 jer.. Malas nak scan punya kes....
Aktikel ni berkenaan dengan kepelbagaian kegunaan pokok Mulberi ini utk produk Iraherbs


Aku pon baru tahu sebenarnya...

Dekat umah aku ade pokok Mulberi ni...
Abah aku amik dari umah anak sedara dia rasanya. Balik umah tanam jer batang pokok tu kat tepi jalan. Ingat memang tak tumbuh dah. rupanya, sangat produktif pokok tu.
Lagi kita kerat batang dia, lagi banyak dia akan hasilkan buah. Pokok nyer takde lah tinggi mana. Boleh la kalo nak capai buah2 dia.... Aku n anak² suka sangat makan buah dia. Lagi-lagi mak aku, sebab boleh mengawal tekanan darah tinggi. Buah dia, kaler merah gelap nak ke ungu itam tu.. Kalo lagi gelap, lagi manis rasa dia... Kalo yang merah, rasanya masam-masam sket. Tapi still sedap.
Comel betul anak² aku masa ni...



Ini mak aku tengah layan cucu² dia la ni.. suh amik kan buah merah. 


Kebetulan, aku penah amik gambar feel feel dslr,(padahal guna camera olympus yang dah barai) Amik gambar buah Mulberi ni kat umh aku dulu. Pernah nak blog kan, tapi aku tatau nama spesifik utk buah ni. Jadi aku biar jer dia dok dendiam dalam draft. Bila dah jumpa kat paper tu, terus lah aku godek cari balik.
Ini lah rupe buah Mulberi yang kat umh aku tu. Ini yang merah dan ada rasa masam2 sket.

Ini plak kalo dah masak ranum betul. Akan jadi mcm merah gelap nak ke ungu itam dah. Yang ni memang rasa dia manis.
Rupanya, pokok ni memang banyak khasiat. Daun dia boleh buat teh, buah dia boleh buat jem atau jus, akar dia boleh buat wangian. Baru ku tahu...
Kalo ade sesape yang nak pokok ni, abah aku akan bagi jer. Bukan susah nak tanam, kerat jer batang dia, then cucuk lah kat tanah.

Nak info lebih lanjut, boleh klik SINI atau SINI

Comments

wanie @ suzie said…
kalau sy nak pokok tu boleh x tolong pos ke kelantan?
ceklala said…
Wanie:: Boleh.. tapi cemane nak pos? Wanie kelantan erea mana? Saya ade kwn keja sini, tp kg kat kelantan. Erea kubang kerian. Kalo Wanie betul2 nak, nanti blh minta tlg dia bwk balik.

Popular Posts